Een dagje in de "bergen"...

8 november 2023 - Agros, Cyprus

We hebben een goeie nachtrust genoten, de vorige nacht...

Goed bed, rustige omgeving, de kamer goed verduisterd en deze ochtend wakker zonder wekker...

We hebben niets speciaals gepland, en worden goed op tijd  wakker...

Het ontbijt wordt geserveerd tussen half acht en tien uur, dus geen haast...

Na de nodige opfrissen dalen we de trappen af naar restaurant Dionysus, die wordt hier geregeld vereerd, en genieten daar van het uitgebreide ontbijtbuffet...

Dat hier veel Engelsen logeren merk je aan het English breakfast gedeelte, en dat kunnen we appreciëren...

Het "fruitsap" heeft er eens naast gelegen, qua uitzicht toch, maar de smaak valt mee...

Er is meer dan genoeg keuze op alle vlakken, en het smaakt dus...Ne goeie "fond", zoals ze zeggen...

Daarna terug naar de kamer om onze wandelkousen en - schoenen aan te trekken, en dan zijn we vertrokken, richting "dorpscentrum".

We dalen af langs de weg, er zijn vrijwel overal degelijke voetpaden, en genieten van het uitzicht op de bergen.

Je kan niet zeggen dat Argos een mooi bergdorp is, er zijn geen "authentieke" huizen, de meeste zijn (ver)nieuwbouw, maar de omgeving heeft wel iets "natuurlijks"...

Het valt op dat de hemel 's morgens blauw en ongerept is, en dat er naarmate de dag vordert meer wolkjes verschijnen, en tegen de late namiddag is er vrij veel bewolking, licht grijs zelfs, maar regen hebben we hier nog niet gezien...

Vermoedelijk valt er geregeld wat nattigheid, want de natuur is hier frisgroen, al is de herfst hier ook ingetreden...

We wandelen verder en komen langs de coöperatieve Agrose...

Agros is onder andere gekend voor het verwerken van rozen tot onder andere rozenwater, zeepproducten en dergelijke.

Er is een "rozenfabriek" en dus deze coöperatieve, en we bezoeken het winkeltje even en schaffen een flesje rozenwater aan...

Daarna vervolgen we onze weg, brengen een bezoekje aan de overledenen op het kerkhof, en bewonderen het mooie dorpskerkje langs de buitenkant, want alle toegangen zijn gesloten...

We zijn intussen in het "centrum" beland, en we komen aan Taberna Linari, waar het er levendig aan toe gaat...

Het is de middag ruim gepasseerd, en er zitten vrij veel Cyprioten in de veranda vóór de taverne.

Meestal is het een goed teken als de "locals" in een restaurant komen eten...

We wagen het er op, en in de taverne is er nog plaats genoeg.

We nemen plaats, en beslissen de Cypriotische mezze eens uit te proberen...

Je moet deze voor minimum 2 personen bestellen, maar da's dus geen probleem.

We zien de schotels voor de andere tafels passeren en 't ziet er dik in orde uit...

De ober plaatste een tafeltje bij, en nadat we onze grote Keo en Ouzo hadden besteld en ontvangen, begonnen de 2 obers schoteltjes op te brengen aan de bijna lopende band :

Eerst kwam er een zalige Griekse sla, met een heerlijke vinaigrette en balsamico, daarna een 4-tal dipsausjes met onder andere tzatziki, hummus, iets met aubergines en harini, en daarna kwamen de andere gerechtjes er aan...

Gestoomde champignons, een soort zwarte pens, ribbetjes, kipfilet, varkensblokjes, geroosterde worst, gehaktballetjes, halloumi (geroosterde schapenkaas) met een soort gerookt vlees, halloumiballetjes met honing... Het bleef maar komen, maar 't was stuk voor stuk lekker bereid, al kwamen de verschillende schotels vrij kort na elkaar...

Het zag er niet alleen dik in orde uit, het was het ook...

Afgesloten met een zalige cappuccino, onze rekening betaald, en we konden aan de terugweg beginnen, om ons uitgebreid middagmaal te laten verteren...

Nu was het bergop te doen, maar we hebben tijd, en dus gaan we op ons gemak terug richting hotel...

Onderweg nog even gestopt voor een verfrissing, en zo belandden we nog voor het donker, om 5 uur in de namiddag is het licht hier zo goed als uit, in ons hotel...

We zien de zon van op ons balkonnetje met zicht op de bergen verdwijnen en de vele lichtjes van Agros floepen aan...

Het was een rustige, maar mooie en leuke dag...

Dit "facet" van Cyprus, de bergen, heeft ons aangenaam verrast, en misschien doen we dat later nog wel eens.

Morgen keren we met de bus terug naar Limassol, en daar logeren we in het centrum 4 nachten in een appartement.

Van uit Limassol gaan we de volgende dagen nog een aantal plaatsjes in de wijdere omgeving van deze vrij drukke stad bezoeken...

Nog ne goeien avond, en tot de volgende lezing...