Cyprus 2023 : Najaarsvakantie

7 november 2023 - Agros, Cyprus

Nu Halloween voorbij is, Sint-Maarten volop aan het dakklimmen is in de regio Sint-Gillis-Dendermonde, Sinterklaas zijn intrede doet overal, en kerstversieringen reeds geruime tijd te koop worden aangeboden, is voor ons onze najaarsvakantie aangebroken.

Daar waar we normaal gezien nog eens naar Cuba zouden reizen voor 4 weken, hebben we deze reis afgeblazen, aangezien er in Cuba onder andere door de oorlog in Oekraïne een tekort aan van alles is, aangezien de Russen geen helpende hand mogen geven.

De reeds geboekte vluchten werden terugbetaald door Iberia, aangezien het vluchtschema vrij ingrijpend werd gewijzigd door Iberia...

Als alternatief boekten we Cyprus, nogmaals, met een vlucht van en naar Eindhoven, wat deze tijd van het jaar nog mogelijk was...

We zijn reeds afgelopen zondag vertrokken vanaf Eindhoven Airport, en arriveerden om 16 uur plaatselijke tijd, met een uur vertraging op Paphos Airport.

De vorige 2 dagen was ik nog niet voldoende in vakantiemodus om te pennen, vandaar dat ik vandaag pas de eerste dag iets "post"...

Cyprus heeft een uur tijdsverschil met België, 16 uur Cypriotische tijd is 15 uur Belgische tijd dus...

De bagage kwam er vlot door, en de bus naar de haven van Paphos ook.

Ons hotelletje, Pyramos hotel, lag op enkele minuutjes wandelen van het busstation...

Vlot ingecheckt, het was intussen reeds donker, we zitten hier korter bij de evenaar...

We gingen op stap voor ons avondeten, en schuin tegenover ons hotel was een Indisch restaurant...

Één van onze favoriete keukens, en 't was dus snel beslist.

Goeie keuze trouwens, zeer lekker gegeten, en de Keo, het bekendste Cypriotische biermerk, werd goed gekoeld geschonken, en liet zich dus smaken.

De prijzen in de horeca zijn hier laag te noemen in vergelijking met ons land...

Daarna nog even naar de winkel voor een drankje voor op de kamer, en dan ons bedje in, voor een inhaalnachtrust.

We waren 's morgens immers om 5 uur opgestaan om met de auto goed op tijd in Eindhoven te geraken.

De Peugeot logeert 2 weken op een parking in Eindhoven...

De nachtrust deed deugd, en het ontbijt gisteren ook.

Eenvoudig, genoeg afwisseling, maar alles wat wij verlangen was present, inclusief het vriendelijke personeel...

Daarna gingen we nog eens op stap door Paphos, dat was immers 10 jaar geleden, en dus wilden we het nog wel eens herbeleven.

Paphos als stadje is op en top toeristisch, volgebouwd met hotels en appartementsblokken met vakantieappartementen, die worden volgestouwd met karrevrachten aangevlogen toeristen.

Mooi is het niet te noemen, maar in Cyprus is het nu nog 26°, je eet en drinkt er degelijk voor relatief weinig geld, en logeren hoeft ook niet perse duur te zijn...

Hier zitten dus horden gepensioneerden, veel Engelsen aangezien Cyprus vroeger een Engels mandaatgebied is geweest en er hier vlot Engels wordt gesproken, en ook veel mensen met kleine kinderen.

De Benidorm Basterdkarretjes vliegen je hier bij wijze van spreken om de oren.

Er heerst een gezellige vakantiesfeer en aan de haven is het vrijwel de hele dag happy hour, met pints voor 2,8 €...

's middags onderbraken we even onze wandeling bij een kleine taberna voor een gezonde village salad, lokale versie van Greek salad, om daarna verder te wandelen...

We hebben dus gisteren onze portie cultuur opgesnoven, het Paphos-Unescopark is echt wel de moeite waard, met ruïnes uit de Romeinse tijd, prachtige, goed gerestaureerde mozaïeken inbegrepen...

Het werd een fikse wandeling langs allerhande oudheden, en aan het einde van de dag was het happy cocktailhour meer dan welgekomen.

's avonds gingen we nog in Mother's restaurant "dineren", lokale keuken van de betere plank, met zwaardvis met groentjes voor mij en keftedes "ballekes" voor Bettina...

Het was zeer lekker, en de brandy achteraf deed alles vlot verteren...

Daarna weer tijdig in ons bed, en deze morgen op tijd opgestaan, om ook tijdig te kunnen ontbijten.

Vandaag verplaatsten we ons immers van aan de Westkust in Paphos, naar het Troodosgebergte, "boven" Limassol.

Eerst moesten we met de bus vanaf de haven naar het centrale busstation van Paphos, "Karavella", van waar we de bus zouden nemen naar Limassol.

We waren iets voor negenen al aan het haven-busstation en er vertrok vrijwel onmiddellijk een bus naar Karavella, en tien na negen waren we daar reeds.

Er was juist een bus naar Limassol om kwart na 9, en wij dus meteen weg...

Een uur en een kwart doorheen het vrij dorre, bergachtige binnenland van Cyprus, tot het drukke, moderne Limassol.

Uitgestapt aan het busstation bij het oud hospitaal, en daar een weekabonnement voor de bus aangeschaft voor 20 €, voor een week onbeperkt gebruik van alle bussen in de zeer wijde regio Limassol, Agros, op 35 kilometer afstand van Limassol gelegen, inbegrepen.

De volgende 6 dagen verblijven we immers in en rond Limassol...

Vandaag reisden we verder met bus 50 tot Agros, een leuk bergdorp op 1.100 meter hoogte gelegen in het Troodosgebergte.

De bus had zijn terminus bij "ons" hotel, Rodon, prachtig gelegen met zicht op de bergen.

We verblijven hier 2 nachten, eens een ander aspect van Cyprus beleven.

Deze middag hebben we vóór het inchecken geluncht in het restaurant van ons hotel, en na onze check-in zijn we nog even op wandel geweest tot iets verder in het dorp, een plaatselijke taverne, bezocht door hordes katten, bezocht, het lokale minimarketje even binnengelopen, en dan terug naar ons hotel gewandeld.

De zon gaat hier vroeg onder, de temperatuur is hier aangenamer dan in Paphos, overdag zowat 21°, en 's avonds is ze gedaald tot 15°, maar het is een mooie omgeving.

Een heel verschil met het vrij dorre binnenland, met rotspartijen waarop wel af en toe wat groen te zien is, hier is de omgeving heel groen, en het uitzicht op de bergen, tot meer dan 1.500 meter hoog, is prachtig.

De straten en voetpaden zijn van een zeer degelijke kwaliteit, er staan geregeld bankjes om even te verpozen met zicht op de vallei, de toerist wordt gesoigneerd...

We hadden het Troodosgebergte al eerder bezocht tijdens een georganiseerde daguitstap, maar nu kunnen we het wat beter leren kennen, en 't bevalt ons.

Morgen gaan we verder op verkenning, en van uit Limassol de volgende dagen ook.