Tour du Méditerrannée : Dag 36

22 september 2022 - Bastia, Frankrijk

Onze laatste verplaatsing vóór onze terugreis...

Jawel, het einde is nakende, want vandaag "verhuizen" we van Calvi naar Bastia, van waar we zaterdag terugvliegen naar België.

Maar...da's pas voor zaterdag.

Onze bagage was gisterenavond weer klaargestoomd, en we waren versgedoucht gaan slapen.

Om 6 uur deze morgen begonnen de gsm's kabaal te maken, en dat was ons sein om op te staan...

Een kattenwasje, en dan op pad...

Net om de hoek was een boulangerie die om 6 uur 's morgens de deuren opent, en dus stopten we daar even om croissants en chocoladebroodjes te kopen.

Ze waren lekker, nog lichtjes warm, en 't waren serieuze kleppers.

Daar zijn ze in Frankrijk toch goed in, hoor...Goeie, verse croissants...

Nog even verder gewandeld tot aan de Place de la porteuse d'eau, waar een standbeeld van een waterdraagster staat.

Om 7 uur zou daar de bus naar Bastia vertrekken, hoopten we...

Om 20 voor 7 kwam er een minibusje, 8+1, aangereden met voorin een bord "navette Calvi-Bastia"...

Dat was dus de "bus"...

De chauffeur legde uit dat de bus die deze lijndienst zou moeten doen, opgevorderd was voor een groep toeristen...

Voor ons geen probleem, wij waren voorlopig de enige passagiers en betaalden meteen.

Iets later kwam er een Italiaans koppel, dan nog een vrouw, dan nog één en nog één andere vrouw, en we vroegen ons af  "wat als" je om iets voor 7 toekomt en de 8 plaatsen zijn "verkocht".

De chauffeur had intussen telefoon gekregen dat hij nog iemand moest oppikken, en er was eerst verwarring, omdat de chauffeur dacht dat die laatste vrouw onderdeel was van een koppel, en hij zei dat hij geen plaats meer had, maar dat werd dus opgehelderd, toen hij besefte dat ze alleen was...

Wij dus weg om 7 uur, en we moesten nog die ene persoon oppikken, en dan zou het busje volzitten.

Volgend probleem : die ene op te pikken persoon bleken er 2 te zijn : een man, die blijkbaar vrij dringend naar het ziekenhuis moest in Bastia voor onderzoek, en zijn zuster.

De zuster moest voorin, bij de chauffeur, op de achterbank moesten ze zich smal maken, en de broer moest er bij, zodat ze met 4 achterin zaten, wij en nog één andere vrouw met 3 op de middenste bank.

Enfin, achterin zaten ze goed, zegden ze, bij ons ook, voorin ook, dus...Bastia, on y vient...

De rit verliep vlot...Enkel net vóór Bastia, het was toen iets voor 9, hebben ze blijkbaar toch ook een soort "ochtendspits", maar het viel wel mee...

Om 9 uur 10 werden we afgezet aan de Gare routière, het busstation...

We hebben hier in Bastia via Booking.com voor 2 nachten een appartement gehuurd van een particulier, Sylviane heet ze, dat wisten we al via e-mail, en ze had ons laten weten dat ze onze bagage zou komen oppikken, in afwachting van het ogenblik dat het appartement beschikbaar zou zijn...

We hadden eigenlijk afgesproken aan het treinstation, rekening houdend met onze oorspronkelijke plannen.

Ik zou haar bellen als we arriveerden...

Om het enigszins minder ingewikkeld te maken, zijn we tot het treinstation gewandeld, aangezien het maar een 400 meter verder op was.

Ik had haar al trachten te bellen, maar telkens antwoordapparaat...

Verdomme...Bettina deed de Gmail nog eens open, en daarin had ze nog een bericht gestuurd waarin ze zegde dat ze ons kwam oppikken met onze bagage en dat ze met een witte Peugeot 2008 rijdt...

Wij dus naar de straatkant van aan het station, en daar was ze meteen...

Onze bagage in de koffer, en wij weg tot aan het appartement, dat nog werd gekuist, de vorige huurders waren immers nog maar net vertrokken.

We wisten waar we moesten zijn, en spraken terug af rond half 12.

Wij dan op weg voor een eerste verkenning van Bastia.

Het is de tweede grootste stad van Corsica, een havenstad, met veel ferry verkeer, er lagen 3 ferryschepen "binnen", en met een relatief klein, maar gezellig centrum.

Ons logement is in de "bovenstad" gelegen, vlak bij het justitiepaleis en 4 scholen.

Tijdens de wandeling passeren we het prachtige gebouw van het stadstheater.

Het is er, zeker rond de middag, een drukte van jewelste.

We wandelen op ons gemak rond, gaan in de Bar du port een Pastis drinken, en klimmen terug naar residentie "Ornano", waar we een appartement op de 4de verdieping ter beschikking hebben voor de 2 nachten die ons nog resten op dit prachtige eiland.

Het is een ruim appartement, mooie keuken, dito badkamer, een mooi terras met zicht op de stad en de zee, ruime living en bureau, die we toch niet gaan gebruiken...

Ruime slaapkamer ook, dik in orde dus...

We laten het appartement voor wat het is en dalen door de smalle straatjes af naar de oude haven.

Het is een gezellig haventje, vol plezierboten, kleurrijke huisjes en tal van restaurants...

We lopen de haven rond en kiezen willekeurig een restaurant, op basis van het menu...

Het was zeker niet slecht, wat ze ons opdienden, ik had eerst ansjovis op Bastiaanse wijze, die waren wel lekker, Bettina had een soort kaaskroketten, daarna mosselen, terwijl ik zeewolf had gekozen, en als dessert had ik 2 bollekes crème-glace, Bettina had ananas gekozen, maar het was zeker niet "wauw"...

De "Planteur" (een mengeling van Caribische rum met appelsiensap en grenadine, wat we destijds op Guadeloupe hebben leren kennen) en de Piña Colada, die we als aperitief namen, waren wel heel lekker.

Daarna zijn we op ons gemak terug naar het appartement  "geklommen", en onderweg zijn we in de Super U nog wat inkopen gaan doen voor vanavond en voor ons ontbijt morgen.

Het is immers self-catering geblazen...

We verpozen wat op ons terras, zien ferries toekomen en vertrekken, en bekijken op ons gemak wat we hier nog gaan doen.

Tegen de avond zijn we nog een wandeling gaan maken, tot aan het kerkje van de Scala Santa, dat ook in de bovenstad is gelegen, wel vrij afgelegen.

Het is blijkbaar een replica van een Vaticaanse kapel, waar zich een trap binnen in de kerk bevindt, waar de bedevaarders bij wijze van boetedoening op hun knieën naar boven kruipen...

Ze doen maar, niet aan ons besteed, met onze groepsaankoop knieprothesen...

Het is wel een prachtig versierd kerkje, magnifiek zelfs.

We geven onze ogen de kost, het begint trouwens stilaan te schemeren, en we wandelen terug naar ons appartement, maar passeren op de terugweg nog het klooster van Sint-Antonius...

We dalen verder af, de weg naar het kerkje van Scala Santa was een serieuze beklimming, ik kan 't je verzekeren, dus gaat het nu praktisch doorlopend dalend, tot mijn groot jolijt.

We belanden terug bij ons appartement, we hebben net 20 000 stappen "binnen" vandaag, en eten een boterhammeken, met zicht op zee...

Precies vakantie...

Ferries varen uit, de nacht tegemoet, naar Genua, Livorno, Marseille, Nice?

Wie zal het zeggen? Wij "deden" zo een nachtferry van Heraklion op Kreta naar Athene en van Palermo naar Napels, en da's toch wel een aangename manier van reizen, dat doen we zeker ooit nog...

Het was weer een leuke dag, die weer vlot is verlopen, en we zijn in een leuke stad terecht gekomen.

Morgen gaan we verder op verkenning, en dan is 't voor deze reis definitief inpakken geblazen.