Terug naar de kust...

9 november 2023 - Limasol, Cyprus

Ons bezoek, mét verblijf, aan de bergen zit er reeds op.

We hebben een laatste overnachting in het Rodon-hotel in Argos "achter de rug", en 't heeft deugd gedaan.

Compleet anders dan Paphos en Limassol was deze rustige plaats zeer deugddoend...

Na een uitstekende nachtrust en een verkwikkende douche genoten we ons laatste ontbijt, en 't heeft weer gesmaakt.

De bagage was weer klaar, nog even een kleine rekening vereffenen van onze eerste lunch, en dan konden we gaan wachten op de bus van 11 uur naar Limassol.

Iets na elven daagde hij op, en we konden als enige passagiers aan boord...

Ons abonnement werkt nog, iets verder dan "ons" hotel keert de vrouwelijke chauffeur de bus, en we beginnen de afdaling naar Limassol.

Onderweg maakt de bus af en toe een ommetje van de hoofdweg, naar enkele piepkleine bergdorpjes, waar nog enkele, vooral oudere, Grieks-Cyprioten onze rangen vervoegen...

De rit gaat vlot, daar waar er eerst nog vrij veel groen te zien is, wordt het landschap weer grauwer en rotsachtige.

We komen na een uur en een kwart aan in het busstation van Limassol, en kunnen daar vrijwel onmiddellijk een bus 32 nemen naar het stadscentrum.

Dit zijn kleine, electrische busjes, die elke 10 minuten de verbinding maken tussen het busstation en het stadscentrum, en die zich vlot door de smalle straatjes kunnen "wringen".

Na 4 haltes reeds stappen we uit bij de "Old port", waar we ons logement zouden moeten vinden.

Het zou maar even wandelen zijn, en inderdaad, we waren er reeds voorbij...

We logeren 4 nachten in een kamer in het centrum, aangezien de meeste hotels in Limassol een eind buiten het centrum zijn gelegen, of peperduur zijn in het centrum.

We konden onmiddellijk inchecken en 't is zeer proper, van alle gemakken voorzien, vooral omdat onze "eisen" niet super-hoog zijn.

Daarna een beetje bagage uitgeladen, en dan op zoek naar een middagmaal.

Da's niet zo moeilijk in een toeristische trekpleister als Limassol, de 2de grootste stad van Grieks-Cyprus én het zakencentrum van dit land.

Aan de "marina" zijn een aantal restaurants, en we kiezen er eentje uit, waar we volgens Bettina tijdens een vorige bezoek ook al zouden hebben gegeten.

Ik kan het mij niet herinneren, maar nu was het alleszins zeer lekker...

Bettina opteerde voor gegrilde calamari, ik verkoos scampi Saganaki...

Reuzengrote garnalen, klaargemaakt in een speciaal pannetje, met een tomatensaus met feta en ouzo...

Dat alles met een soort risotto, het kon tellen...

Toch wel een aangenaam onderdeel aan reizen, dat "andere" eten dan thuis...

Daarna eventjes terug in onze kamer gepasseerd en dan gingen we op wandel doorheen Limassol om én te verkennen én wat inkopen te doen voor de volgende dagen.

Nadien op ons gemak wat verder gekuierd en dan ons abonnement nog eens gebezigd mét onze inkopen tot een halte vlak bij ons logement.

Hier nog een kleinigheid gegeten, en seffes op tijd naar bed...

Morgen gaan we weer de bergen in met de bus...

Onze dag is weer zeer vlot verlopen, en het vakantiegevoel is op en top present.