Italiëreis dag 24 - eerste volledige dag Toscane

17 september 2023 - Colle di Val d'Elsa, Italië

Weer goed geslapen, afgelopen nacht...

Ons hotel is een beetje "gedateerd", maar 't is heel goed gelegen, en alles werkt goed, ook de airco...

Het bed is ook uitstekend, dus alles naar wens...

Het was weer eens een dag "wakker zonder wekker", het ontbijten kon tot 10 uur...

Deze morgen moesten we niet voor ons ontbijt zorgen, maar we konden aanschuiven aan het zeer uitgebreide ontbijtbuffet...

Meer dan genoeg keuze, en 't heeft gesmaakt.

Daarna gingen we terug naar de kamer om ons klaar te maken.

Vandaag een dag zonder auto, we gaan op wandel.

We gaan vandaag de "Sentierelsa" wandelen, een vrij gekende wandeling langs de rivier de Elsa...

Onze verblijfstad noemt niet voor niets Colle di Val d'Elsa, "heuvels rond de vallei van de Elsa".

De wandeling vertrekt ofwel bij het dorpscentrum, ofwel aan een andere brug, een 3-tal kilometer verderop.

Wij vertrekken in het dorpscentrum van de benedenstad, zo´n 500 meter van ons hotel.

De brug over, en dan langs een paadje naar beneden, tot aan het riviertje  dat slechts enkele meter breed is.

Het water is groen van kleur, blijkbaar door het aanwezige fytoplankton.

Verderop krijgt het soms een blauwe schijn, blijkbaar ook door de aanwezigheid van die "beestjes" in het water, maar 't is speciaal en prachtig...

Wanneer we beginnen zijn er 3 Amerikaansen uit Chicago, die ook de wandeling gaan doen.

Blijkbaar is deze populair en wordt er veel publiciteit rond gemaakt.

Het is dan ook een mooie wandeling, goed aangelegd wandelpad en goed onderhouden.

We volgen het riviertje gedurende 2,5 kilometer, en onderweg zijn er een paar plaatsen waar je via oversteekplaatsen, die bestaan uit grote keien in de rivier, met daar langs touwen als "leidraad", het riviertje oversteekt.

Er zijn ook een aantal stroomversnellingen en kleine watervalletjes.

De begroeiing is ook mooi, er vliegen vrij veel vlindertjes...

Het is zondag, en ook vele Italianen komen met hun gezin en/of hun hond de wandeling "lopen"...

Wij doen het zeer rustig aan, maken geregeld fotostops, en beëindigen vlot het ruim 4 kilometer lange traject, aan de andere brug, van waar de meesten vertrekken, in de omgekeerde richting dan de onze.

Daar het laatste trapje opgeklauterd tot aan de tweede brug, en van daar uit zagen we meteen wat we zochten: een terrasje...

Het was intussen na 13 uur én het was hier vandaag 31°...

Langs de rivier, onder de bomen en langs het water voelde het redelijk koel aan, maar we waren goed bezweet.

We hadden wel voldoende water mee om ons waterpeil geregeld bij te tanken.

Er was plaats op het terras, aangezien de meesten hier aan de wandeling beginnen.

We bestelden eerst nog een fles spuitwater voor de "groten dorst", maar daarna Aperol Spritz van goesting...

Eerst namen we bruschetta mista als aperitiefhapje, daarna wilde ik pasta met een stoofbereiding van everzwijn bestellen, maar z'hadden er blijkbaar geen geschoten.

Dan maar allebei pasta alla putanesca besteld, da's met tomaat, kappers, olijven en ansjovis...

Dat heeft weer gesmaakt, de innerlijke mens was versterkt, maar dan moesten we nog een kleine 3 kilometer terug wandelen naar ons hotel, in de hitte, zonder schaduw...

We hebben dan nog een ommetje gemaakt langs de lokale Conad, die hier op zondag ook heel de dag open is, blijkbaar, om er nog wat frisdrank bij te vullen...

Het was verdomd warm, zeker als je dan wandelt, en dus hebben we onze aankopen naar de kamer gebracht, en ons daar wat verfrist en afgekoeld in onze goed gekoelde kamer.

Tegen de vooravond zijn we dan terug op wandel gegaan, naar de "bovenstad", die toch wel een ruime 100 meter boven "onze" benedenstad uit steekt.

Er is een lift, maar da's blijkbaar een Italiaans verhaal, dat er even goed een Belgisch zou kunnen zijn: ze is reeds ruim 3 jaar defect, in Coronatijd was er geen reden om ze te repareren, want je mocht ze niet gebruiken, en nu wijst de ene instantie naar de andere, en er gebeurt niets.

Wij dus al wandelend naar boven gepuft, en eens daar aangekomen hebben we een wandeling gemaakt doorheen het prachtige, langgerekte middeleeuwse centrum van Colle di Val d'Elsa...

Het is een prachtig stadje, met allerhande prachtige palazzo's, mooie pleintjes, en vrij veel bezoekers...

Van op bepaalde plaatsen heb je een magnifiek overzicht op dit stadje, dat wij enkele jaren toevallig "en passant" ontdekten, en da's blijven hangen...

Op één van de pleintjes is een bandje aan het soundchecken, en aan het einde van onze wandeling hebben we dan even zitten luisteren en kijken bij een Campari-Spritz en een Aperol-Spritz.

Daarna zijn we op ons gemak terug naar beneden gewandeld, da's stukken makkelijker, in de bijna duisternis, maar er is wel straatverlichting.

Eens terug in de "benedenstad" zijn we dan een pizza gaan eten, de kok had blijkbaar al enkele prijzen gewonnen, en, inderdaad, de pizza's waren zeer lekker...

Bettina had een Calabrese, ik een Calzone Napolitana...

Beide goed pittig gekruid, maar niet overdreven en perfect eetbaar...

Daarna nog een kort wandelingetje tot ons hotel, op het dorpsplein zitten nog enkele oudere "bankmannen" te keuvelen, het plein zelf is ontruimd, want vandaag was het hier zeer druk, aangezien alle lokale sportclubs zichzelf promootten...

We sluiten deze prachtige, vrij actieve dag af, en gaan hopelijk genieten van alweer een goeie nachtrust...

Op naar morgen, ons aantal resterende dagen slinkt, maar we blijven er van genieten...