Dag 13 : Daguitstap naar Lefkara...

18 april 2024 - Larnaca, Cyprus

Dat was toch de oorspronkelijke bedoeling...

We zouden vandaag op daguitstap gaan naar Lefkara, een "bergdorpje" niet zo heel ver afgelegen...

Daarvoor moesten we eerst om half acht deze morgen bus 504 nemen aan de Finikoudes-busstop hier iets verder, en ons met die bus verplaatsen tot het Kofinou-busstation, van waar we dan met bus 508 tot Lefkara zouden kunnen rijden.

We waren dus vrij vroeg opgestaan, waren goed op tijd aan de bushalte, maar....er kwam geen bus 504 opdagen.

Blijkbaar zijn de busroutes gewijzigd, en daar had de beschikbare app geen rekening mee gehouden.

Er is slechts één bus in de voormiddag en eentje in de namiddag, en een taxi om ons tot Kofinou te brengen was er ook nog niet zo vroeg...

Plots kwam er een Intercitybus opdagen met vooraan een bord Nicosia/Lefkosia...

Lefkara of Lefkosia, wat kan 't ons schelen...

Dus, change of plan, en wijlen dus weg naar Nicosia, de hoofdstad van Cyprus...

We zijn er eerder al eens geweest, maar hadden toen geen paspoort bij, en dan mag je de grens niet over.

De Turken houden immers sedert 1974 het noordelijk gedeelte van Cyprus bezet, en als je dat gedeelte wil bezoeken van uit "Grieks" Cyprus, dan moest je een geldig paspoort kunnen voorleggen.

Intussen volstaat een identiteitskaart van België blijkbaar ook, maar ik had onze paspoorts toch bij...

Na een busrit van ongeveer een uurtje belandden we aan het moderne busstation van Grieks Nicosia...

Het was slechts een korte wandeling tot aan de demarcatielijn, die er intussen heel wat "vriendelijker" uit ziet dan in 2017.

Toen stonden er nog gewapende blauwhelmen, nu passeer je eerst de Cypriotische grenscontrole om Cyprus te verlaten, en 50 meter verder moet je paspoort nog eens tonen aan de Turkse grenscontrole, om zo het Turkse gedeelte binnen te wandelen.

Een van de eerste winkels die we zagen was er eentje met een magnifieke vitrine vol "Turkish delight", een Turkse specialiteit, zoetigheden in alle kleuren en geuren en smaken...

We wandelden eerst verder door de smalle straatjes...

Het "Griekse" gedeelte oogt vrij modern, het Turkse gedeelte is "blijven hangen" in het verleden...

We passeren een aantal ateliers waar ze gerust een remake van Daens zouden kunnen draaien.

Maar, er staan ook leuke oudere gebouwen,moskeeën, handelspanden, de centrale markt...

Geuren en kleuren allerhande...

In de straatjes begint de heerlijke geur van de grill door te dringen waarop de kebabs worden gebakken,  op de centrale markt worden in de verschillende stalletjes allerhande veelkleurige groenten en fruit te koop aangeboden, een weelderig kleurenpalet, alhoewel je de indruk hebt dat de weelde er niet afdruipen...

In de straatjes lopen vrij veel trossen toeristen achter een stuk paraplu dat permanent in de lucht wordt gehouden als was het tamboer-majoorstok langs de vele piepkleine winkeltjes, die bijna alle dezelfde toeristische rommel aanprijzen...

Credit cards worden overal aanvaard...

Dit is onze eerste keer op "Turkse" bodem,  ook al is die "bezet", en bijgevolg ben ik toch wel een Efes van 't vat gaan proeven...

Ook moslimlanden brouwen blijkbaar drinkbaar spul...

Daarna wandelden we verder, maar indrukwekkend groot is dit Turkse oude gedeelte ook niet, en dus proefden we eerst enkele zoetigheden, kochten een portie Turkish delight, en maakten vervolgens de omgekeerde beweging langs de grenspost terug naar Grieks Cyprus.

Het Griekse gedeelte hadden we vorige keer al bezocht en dus namen we de eerstvolgende Intercitybus richting Larnaca.

Die dropte ons na een rit van ongeveer een uur terug bij de Finikoudeshalte, en we gingen dan maar ons middagmaal genieten in een gezellig restaurant in een oud handelspand.

Reuzengarnalen "saganaki" met een tomatensaus en orzo, Griekse pasta in de vorm van rijst, waren mijn keuze, en Bettina opteerde voor de gegrilde inktvis met groentjes en rijst, maar eerst hadden we ons een portie taramasalata, tzatziki en hummus laten smaken met lekkere warme pitta.

Het was hier vandaag 28°, en dus zweten geblazen...

Na het eten zijn we efkes gaan uitblazen in ons gekoelde appartement, en in de late namiddag zijn we dan nog eens  op wandel geweest langs het fort, via de moskee, tot aan een pleintje waar vroeger een authentieke taverne was met oude, lamerende Cyprioten, die met de kaart of backgammon speelden... De Cyprioten zitten er nog te spelen, maar het pleintje is volledig gemoderniseerd en zo ook de taverne, die een moderne make-over heeft ondergaan...

Weer iets authentieks dat verdwenen is... Spijtig, maar ja, ook bij ons is dat aan de gang...

De dranken zijn er nog steeds verzorgd, en daarna wandelden we een eind verder de dijk af.

Ook in dit gedeelte voorbij het fort zijn er nog heel wat trendy restaurants...

We keerden op onze stappen terug, deden nog een kleine bevoorrading, en wandelden tot ons appartement.

Onze laatste nacht in Larnaca, morgenvoormiddag om kwart na tien nemen we de bus naar Paphos, en daar verblijven we nog een korte nacht om op zaterdagmorgen om 20 na zes normaal gezien op te stijgen richting Charleroi...

Vandaag was een vrij rustige dag, maar 't was weer leuk.

Ons alternatief programma is ons goed bevallen...