Dag 11 : een mini-reisdag van West richting Oost...

16 april 2024 - Larnaca, Cyprus

Na onze eerste week in Kissonerga verkastten we voor 3 nachten naar het koelere Laona-plateau om van uit Droushia een aantal mooie wandelingen te maken, en vandaag maken we er nog eens een mini-reisdag van om ons te verplaatsen naar Larnaca, dat veel meer Oostwaarts gelegen is op Cyprus.

Tijdens onze novemberreis vorig jaar in Cyprus verkenden we de wijde omgeving van Limassol en het Troodosgebergte.

We waren hier reeds eerder, maar da's al ettelijke jaren geleden.

Wij zijn ook niet het type reizigers die steeds opnieuw naar hetzelfde terug keren om steeds hetzelfde te doen, maar toch keren we geregeld terug na enige tijd waar we het als leuk hebben ervaren, en dat zijn intussen al heel wat plaatsen op onze wereldbol.

Larnaca is zo een toffe stad, niet klein, maar ook niet supergroot, gelegen aan zee, met een prachtige promenade, een heel mooi strand, en een massa leuke restaurantjes en bars langs die promenade...

Deze morgen waren we er vroeg uit, de bagage hadden we gisterenavond reeds klaargemaakt, want de enige bus van Droushia richting Paphos-Karavela- busstation vertrekt reeds om 7 uur 20 in Polis, en omstreeks 7 uur 40 pikte deze ons op aan de kerk van Droushia.

Er zat niet veel volk op het busje, de "dienst" wordt verzorgd met busjes voor 16 personen, gezien de smalle straatjes waardoor de chauffeurs moeten laveren.

In Pano Arodes maakte de chauffeur plotseling halt op het dorpsplein, stapte uit, en ging voor de 3 vrouwen in z'n bus een takje salie mét bloempjes plukken, en hij overhandigde het hen persoonlijk.

Nog wat verder, bij Kathitas stopte hij opnieuw bij een koffiecorner om voor hem en één van de passagiers een koffie-frappé te kopen.

We vervolgden onze weg langsheen allerhande kleine dorpjes, en belandden zo iets voor negenen bij het Karavela-busstation in Paphos, van waar de Intercitybussen vertrekken.

"Onze" bus naar Larnaca vertrok pas om 10 uur, en dus hadden we ruimschoots de tijd om een ontbijt met cappuccino en croissants en koffiekoeken tot ons te nemen in de cafetaria naast Karavela...

Ook dat is vakantie...

De bus was er op tijd, en er waren vrij veel gegadigden...

De tickets kan je enkel bij de chauffeur kopen, en dus nam het "inschepen" behoorlijk wat tijd in beslag, maar iets na tienen zette het vehikel, het was inderdaad geen recente bus, zich in beweging.

Eerst nog enkele haltes in Paphos, en dan de snelweg op naar Limassol.

Daar stapten heel wat passagiers af, en enkele stops in Limassol vervolgden we ons traject, om rond één uur in Finikoudes, da's de busstopplaats bij de promenade, te eindigen.

Ik heb daar via Booking.com een appartementje kunnen huren voor 3 nachten, met een mooi balkon met zicht op de azuurblauwe zee, het was hier vandaag 26° graden, en in de zon was 't zweten geblazen, er ligt een cruiseschip van Virgin voor anker, en dat geeft toch nog iets meer vakantiegevoel, en geregeld passeren landende vliegtuigen, aangezien de luchthaven maar enkele kilometer buiten de stad is gelegen.

De verhuurder was vrijwel onmiddellijk present, gaf een korte uitleg over wat hoe werkt, ontving zijn betaling, en was weer weg...

Mooi en gerieflijk appartementje, dat ons zeker zal dienen de volgende 3 dagen...

Nadien zijn we even op wandel geweest, gaan eten in één van de vele restaurants langs de promenade, en daarna nog op zoek gegaan naar een winkel om wat ontbijtgerief en drank te kopen.

Zoals gezegd, het was hier behoorlijk warm, en de wandeling van gisteren hing nog wat in mijn 61 jaar oude benen, en dus ben ik maar gaan zitten genieten op ons balkongsken, bij ne goeien gin-tonic en met een prachtig uitzicht dat één en al vakantie is : cruiseschip, aankomende vliegtuigen, mensen in zee en op het strand, flanerende mensen op de promenade en etende en drinkende toeristen op een terras van de veelvuldig presente horecazaken...

Ook dat is vakantie.

Bettina is nog eventjes op wandel geweest, en nu gaan we rustig onze dag beginnen af te sluiten bij een slaapmutsken...