Feest van het Belgisch koningshuis...

15 november 2023 - Kissonerga, Cyprus

Vandaag hebben wij, allebei nog rasechte Belgische Federale ambtenaren zijnde, een betaalde feestdag...

Deze morgen dan ook zonder wekker wakker geworden, en aangezien we gisteren niet vroeg in ons bed zijn geraakt, was dat niet echt vroeg...

Na de opfrisbeurt zijn we dan op ons gemak gaan ontbijten, maar blijkbaar zijn we lang niet de enigen die laat gaan ontbijten...

Niets moet, alles kan, 't is vakantie...

Het heeft weer gesmaakt, voor onze feestdag hadden ze speciaal pannekoeken gebakken voor ons...

Het weer was compleet anders dan gisteren : Mr. Blue Sky had zijn verfrol weer bovengehaald, en de zon gaf van katoen.

Na het ontbijt weer de zwemkleding aangetrokken en een tijdje gaan genieten van de verfrissing van 't heerlijke zwembad... Da's genieten...

Nadien zijn we dan op wandel gegaan, op zoek naar de ruïnes van Lempa, een prehistorische nederzetting van ongeveer 5000 jaar geleden, die werd gereconstrueerd.

Het was een mooie wandeling van een 3-tal kilometer, langs de bananenplantages, waar de met blauwe plasticzakken overtrokken bijna-rijpe trossen hangen te wachten op de oogst.

We passeerden ook geregeld kleinere percelen met mandarijnenboompjes en appelsienbomen, en af en toe stond er een struik vol overrijpe granaatappels tussen.

We kwamen door het dorp van Kissonerga, langs het mooie kerkje en langs een taverne die open was... Da's voor de terugweg, eventueel gaan we hier iets eten...

Het is zeker geen zware wandeling, lichtjes op en af, en we bereikten al snel de prehistorische site.

Heel groot is ze niet, maar de ronde huizen zijn vrij goed gereconstrueerd.

We wandelden er even rond, en keerden dan terug op onze passenrichting Kissonerga...

De terugweg verliep vlot, en we kwamen terug aan taverne Kambana.

We kregen het menu, maar er bleken maar weinig gerechten beschikbaar, en dus hielden we't op een Ouzo en een large Keo...

Daarna was het nog een korte wandeling, eerst even "afzakken" tot de hoofdweg, terwijl de lucht prachtig kleurde door de ondergaande zon, om deze hoofdweg vervolgens nog een kort stukje te volgen tot ons hotel.

We beslisten dat we hier deze avond gaan eten, hier is ook keuze genoeg.

In het hotelrestaurant was het deze avond oriëntaals buffet... Uitgebreid buffet, zeker niet slecht, keuze te over, maar haute cuisine verwachtten wij dan ook niet, maar 't heeft gesmaakt...

We hebben onze beweging weer gehad voor vandaag, het was een zeer ontspannende dag, en w'hemmen iets gezien, en dat allemaal tijdens een betaalde feestdag...

Leve de Koning, zou ik zeggen...