Deel 2 van onze verkenningstocht door de Franche-Comté

21 september 2021 - Château-Chalon, Frankrijk

Hier zijn we weer...

Na een verkwikkende nachtrust op een rustige manier wakker geworden, zalig toch, verlof...

De blaffeturen open, en, jawel, de beloofde blauwe hemel is terug. Er zijn wel wolkjes te zien, maar de zon doet haar best...

Wasbeurt, ontbijt, verder klaarmaken, checken of we alles meehebben : mondmasker, pas sanitaire, geld en creditcard...

Ok, dan kunnen we op pad...

We rijden vandaag richting Poligny, maar hebben gisteren geleerd dat er een route barree is op weg daarheen, en dus volgen we onmiddellijk de "deviation" naar Poligny.

Wel wat extra kilometers, maar het gaat vlot, er is immers niet veel verkeer.

Enkele kilometers voor Poligny hebben we gisteren een soort klooster gezien, en dat interesseert ons wel...

We houden halt aan een kasteel in Vaux-sur-Poligny, en wandelen eerst een eindje bergop om deftige kiekjes te kunnen maken van dit klooster, dat er verlaten uit ziet...

De kerk heeft een prachtig, veelkleurig dak.

We keren terug naar beneden, langsheen rustig grazende koeien,die ons geïnteresseerd nastaren...

Er lopen hier massa's koebeesten in de weiden, maar er zijn hier dan ook een pak fromageries waar de Comté, de typische kaas van de Jura, wordt gemaakt.

Eens beneden gaan we eerst naar het klooster. Er is inderdaad geen mens te bespeuren, de kerk is op slot, en als we rondturen, merken we dat alles inderdaad leeg is.

Na een kort Wikipedia-onderzoek weet ik nu dat een Benedictijnenabdij was tot de Franse revolutie, daarna werd het een Klein-seminarie en vervolgens een privéschool, tot deze in 2009 definitief sloot.

Zonde, prachtig gebouw, veel mee te doen, maar serieus kostenplaatje, vermoed ik...

Onze auto staat geparkeerd aan een klein kasteel, dat er nog bewoond uit ziet, en er dus beter aan toe is, maar dat in privé bezit is...

Wij dus een drietal kilometer verder bergaf tot in Poligny...

Toen we hier gisteren passeerden was de markt bezig en was het dus behoorlijk druk.

Vandaag geen markt, dus veel rustiger, en we zoeken een parkeerplaats aan de rand van het stadje.

Geen probleem, en we gaan op wandel.

We staan kort bij een kerk met een opvallende toren.

We passeren eerst een Cistercienzerklooster, waar de poort open staat, en nieuwsgierig als ik ben trad ik naar binnen.

De kapeldeur was dicht, maar niet vast, en dus duwde ik deze open...

Er zat een non haar gesprek met de heer te voeren, maar deed teken dat  ik binnen mocht komen.

De kapel was vrij modern beschilderd, maar zeker niet indrukwekkend...

Na 3 Onze-Vaders en 5 Weesgegroeten mocht ik beschikken.

Iets verder op stond dus die kerk met opvallende toren.

De deur stond open, en we waren alleen, hier.

Het was een prachtige kerk in zandsteen, met in de verschillende nissen allemaal beelden van biddende heiligen voor schilderijen.

Zeer speciaal, en mooi...

Er stond ook een replica van een beeld van de Madonna met kind, waarvan het origineel zich in New York bevindt en van de hand is van de Nederlandse beeldhouwer Claus Van de Werve, die voor de Hertogen van Bourgondië werkte.

Ik heb weer iets bijgeleerd...

Wij weer verder door de straten van Poligny, en het valt op dat de straten en gebouwen hier zeer goed onderhouden worden, in tegenstelling tot gisteren in Salins-Les-bains...

Hier zal meer geld verdiend worden met kaas en wijn, zeker?

Het is een leuk stadje, het bevalt ons hier...

Her is intussen al ruim na 12, en aangezien je hier 's avonds blijkbaar geen staat kunt gaan op de restaurants, besluiten we hier te gaan eten.

Op het centrale plein afficheert Bar-Brasserie Le Centre een mooie dagschotel, en we zijn verkocht...

Een Ricarken voor Bettina, voor mij mag da ne 1664 zijn...

Daarna een charcuterieschotel, gevolgd door kip-archiduc met forestièregroentjes en daarna nog ne panna cotta met rode vruchten...Nie slecht, we konden er weer tegen...

Er passeren een pak studenten, er is blijkbaar een groot lyceum, en opvallend is dat die in kostuum naar school gaan, dus niet in uniform...

We gaan verder door het mooie en leuke Poligny, en wandelen tot aan de auto, voor het vervolg van onze uitstap.

We rijden naar Sellières, en maken daar een korte wandeling door dit slaperige dorpje. We rijden er binnen door een leuke stadspoort en parkeren aan de klokkentoren. Deze heeft geen kerk die er aan vast hangt, dat valt ook niet veel voor...

Er is een museum van zoutvaatjes in gevestigd...Het grootste ter wereld...Vermoedelijk wel, maar we zijn ze niet gaan bekijken, laat staan tellen...

Heel veel te zien is er niet, een klein kasteel met een opvallend dak, die klokkentoren en de oude markthallen, maar we houden het snel voor bekeken...

We rijden een 12-tal kilometer tot Arlay.

Daar hebben we eerst het mooie stadje bezocht, met ook een veelkleurig dak op de toren, maar hier is alles ook mooi opgekuist.

Een typisch Frans dorp, met 2 rijen platanen voor de kerk, en hier valt op dat links van het gemeentehuis de meisjesschool is, en rechts er van, maar alles in één gebouw, de jongensschool...

Ook post en telegraaf hebben er nog hun eigen gebouw...

Het is hier leuk, een caféken mankeert er, maar 't winkelken is open, en we kopen ons daar dan maar een dranksken en een brood voor dezen avond.

Vervolgens rijden we iets terug tot aan het kasteel van Arlay.

Her kasteel en het kasteelpark zijn te bezichtigen, en we doen dat dan ook.

Het kasteel is nog in goede staat, en het meubilair staat er nog in. Mooi, maar je bent er rap rond...

Het kasteelpark is vrij groot, en er zijn ruïnes van wat ooit een groot slot moet zijn geweest.

Het is een mooie wandeling, met prachtige zichten op het kasteel, het dorp en de wijdse omgeving.

We zien onder andere Chateau-Chalon liggen in de verte.

We dalen terug af, want 't was toch aardig klimmen, en rijden terug richting ons logement, maar stoppen nog efkes in den Atac voor wat drankbevoorrading.

Nog wat Franse kazen met Frans brood, dat vindt ge hier gemakkelijk, maar zonder wijn deze keer, en nu nog wat literatuur tokkelen, en seffes nog nen druppel voor het slapengaan.

Morgen gaan we weer op pad, mogelijk een dagwandeling naar Baume-les-Messieurs...

We zien wel, maar het zou vermoedelijk weer deftig weer zijn.