Een dagje cultuur...

12 november 2023 - Limasol, Cyprus

Zoals gisteren reeds geschreven hebben we het Troodosgebergte voor deze reis vaarwel gezegd...

Gisteren was een minder intense wandeldag, maar na onze prima nachtrust, ons home-made ontbijt en een deugddoende douche, voelden onze zondagse benen toch nog steeds behoorlijk stijf aan.

Vandaag was onze bedoeling de historische site van Kourion aan te doen.

Kourion ligt op een 20-tal kilometer van Limassol, en je kan er met verschillende buslijnen heen, alleen is het probleem dat de uurregelingen en buslijnen die we terugvonden niet overduidelijk zijn, en bovendien wijzigt de uurregeling van de bussen uitgerekend vandaag van zomerregeling naar winterregeling.

Enfin, we begaven ons deze morgen voor alle zekerheid met stadsbus 32 naar het Old hospital-busstation, om daar de bus nr. 16 van kwart voor 10 te nemen.

Die kwam er tijdig aan, we stapten in, en voor alle zekerheid vroeg ik aan de chauffeur of hij ons kort bij Kourion wou afzetten.

De man lachte z'n weinige tanden bloot, en zegde dat we dan een flinke wandeling voor de boeg hadden...De 16B komt bij Kourion langs...

Dus wachten geblazen op die 16B, en die kwam er na een dik half uur aan, en de chauffeur dropte ons na een rit van een klein uurtje kort bij de ingang...

We moesten nog een 500-tal meter licht klimmen, tot de ingang.

De toegangsprijs was 4,5 €, gepensioneerden gratis.

Ik probeerde als bijna-gepensioneerde gratis binnen te geraken, maar de loketbediende zegde dat ik er nog te jong uit zie voor een gepensioneerde, en plots was de voorwaarde 65 jaar...

Ze kan misschien beter een bril aanschaffen, maar 't was 't proberen waard, en die 4,5 € is ongeveer ne "large Keo" minder...

Wij dus naar binnen, de meeste bezoekers komen met de auto aan en rijden dan naar binnen nadat ze hun tickets hebben gekocht, maar wij wandelden verder bergop.

We opteerden eerst de linkerzijde van de site te bezoeken.

Deze site dateert voornamelijk uit de Romeinse periode, al zijn er ook restanten van de Oud-Griekse beschaving gevonden, en de Romeinen wisten hun plaats wel te kiezen : prachtig uitzicht op de zee, het strand en de naburige kliffen.

De ruïnes van de huizen, de agora, het huis van de gladiatoren, het huis van Achilles en een aantal tempels zijn vrij goed bewaard gebleven of gerestaureerd, zodat je je een vrij goed overzicht van de omvang van deze "stad" kan vormen.

Er zijn een aantal prachtige mozaïeken bewaard gebleven.

Het was vandaag weer een prachtige dag, met weinig wolken, en dus was 't hier meer dan warm genoeg.

Af en toe staan er wel afdaken om even schaduw op te zoeken, en sommige gebouwen zijn "overkoepeld" ter bescherming.

De site is niet immens groot, maar je bent toch wel een tijdje zoet als je alles op je gemak bewondert.

Aan de rechterkant van de "straat" die doorheen de site loopt tref je een goed bewaard amfitheater aan, dat verder werd gerestaureerd, en heden ten dage soms wordt gebruikt voor optredens.

Je ziet er ook de prachtige overblijfselen van een Romeins badhuis...

Kortom, het was de busrit meer dan waard, we hebben een prachtig stukje oud Grieks-Romeinse cultuur kunnen bewonderen, hebben onze beweging weer gehad, en tevens de prachtige uitzichten op zee, strand en kliffen kunnen bewonderen.

Na een drankje uit de automaat te hebben gehaald, daalden we weer af naar de bushalte.

De chauffeur had ons gezegd dat er verschillende buslijnen langs komen en dat ze alle richting Limassol rijden.

We zetten ons even, en na een tiental minuten daagde bus 33 op.

De vrouwelijke chauffeur stopte, en vertelde dat ze wel nog een ommetje moest maken alvorens richting Limassol te rijden.

We konden ook nog het heiligdom van Apollo, op een 2-tal kilometer verder gaan bezoeken en dan later een volgende bus nemen, maar we beslisten dat we dat heiligdom tijdens een volgende reis gaan bezoeken.

Geen overdosis cultuur op zondag...

De rit voerde ons eerst verder weg van Limassol, richting "Happy valley", een plaats die z'n naam niet heeft gestolen...

Een prachtige vallei bij de zee, die ingepalmd is door het Britse leger...Die mannen hebben goed gekozen.

Iets daar voorbij is het einde van deze buslijn, de bus maakt rechtsomkeert, en volgt een kort stukje weg dat wij al hadden gezien, maar daarna wijzigt het traject, en we rijden langs immense sinaasappelplantages...

De bomen hangen door van het gewicht van de groen-oranje sinaasappelen, die duidelijk bijna klaar zijn voor de oogst...

De bladeren van appelsienbomen hebben een intense, prachtige, groene kleur, en er komt bijna geen einde aan de kilometerslange plantages, tot we de haven van Limassol bereiken, de grootste haven van Grieks-Cyprus...

We rijden nog even door het havengebied, en onze chauffeur houdt halt bij de jachthaven van Limassol, op een goeie 200 meter van ons logement.

Even daarheen om ons verfrissen, en dan zijn we op pad gegaan om iets te gaan eten.

Dat was er deze middag immers nog niet van gekomen...

In een "grote" stad als Limassol, en zeker op een zondag, is dat geen enkel ´ probleem...

Even "gegoogeld" en op een tiental minuten wandelen was er een visrestaurant met goeie recensies.

Wij daar dus heen, doorheen de gezellige oud-Turkse stadswijk.

De meeste Turken zijn voor hun eigen bestwil verhuisd naar het noordelijk gedeelte van Cyprus, dat sedert de jaren '70 van de vorige eeuw door Turkije wordt bezet, en hun huizen zijn nu trendy bars en restaurants geworden.

Het is een gezellige buurt, en er midden in staat nog een minaret van een moskee...

We bereikten het restaurant al snel, en de keuken was open, geen probleem...

Er zat nog volk te eten en de poezen waren present...

We begonnen met een village salad met dipsausjes voor ons twee, en voor daarna bestelde Bettina een gegrilde zalmmoot met groentjes, ik bestelde mijn favoriete Middellandse-Zeevis, zwaardvis, met rijst en gegrilde groentjes...

De recensies waren niet overdreven, het eten was zeer lekker,  de bediening vlot...We hielden het bij spuitwater, een kleine Keo en een frisdrank, en "het huis" bood ons achteraf nog een puddinkje, met een soortement bosvruchten en siroop als "toetje" aan.

We waren weer meer dan voldaan.

Een waardige afsluiter voor alweer een mooie, leuke vakantiedag...

Morgen zeggen we Limassol vaarwel voor deze reis, en we rijden terug met de intercitybus richting Paphos.

We gebruikten Limassol als "uitvalsbasis" voor een aantal uitstappen, en dat was een goeie keuze.

Ons logement lag heel centraal in deze vrij drukke stad, maar we hebben 't hier naar onze zin gehad.

Vanaf morgen logeren we in Kissonerga, op een achttal kilometer van Paphos, aan de Westkust van het ferme Cyprus.

Het is onze 6de keer dat we hier zijn, en veel kans dat 't niet de laatste keer is, we hebben weer nieuwe facetten ontdekt...