Dag 25 - Colombia : Vervroegde reisdag : Villa de Leyva - Bogotá

17 maart 2020 - Bogotá, Colombia

Je hebt ons vorige bericht kunnen lezen.

Gezien de omstandigheden hebben we dus deze morgen onze bagage, die nog niet echt was aangeroerd, terug gepakt en zijn een dag vroeger dan voorzien naar Bogotá gekomen.

We hadden snel, quasi onmiddellijk, in de Terminal de transporte van Villa de Leyva een busje te pakken naar Tunja.

Toen we daar aankwamen zouden we bijna onmiddellijk kunnen doorreizen naar Bogotá.

Aangezien Tunja een "tussenstation" is waar bussen van en naar Bogotá, Bucaramanga en dergelijke een stop maken, zat er wat vertraging op, maar om half elf was het Omega-busje voor 18 personen al aan het bollen.

De chauffeur wist zijn gaspedaal staan.

Het landschap was weer zeer afwisselend, en de tijd passeerde vlot.

Rond een uur of één, het was er iets na, waren we in Bogotá, terug in het busstation, waar het dikke 3 weken begon...

In die 3 weken is de wereld ingrijpend veranderd, en we beseffen ook wel dat het verschieten zal zijn in België, áls we er geraken...

Toen we deze morgen in het busstation in Tunja naar binnen wilden gaan werden wij als toeristen door de toeristische politie, dat hebben wij nog niet, hé, grondig gescreend. Paspoorts gecontroleerd, vooral de datum waarop we het land binnen kwamen was van belang, de plaats waar we nu vandaan kwamen.

Paspoorts werden gefotografeerd, wij ook van op afstand, maar het verliep netjes. De maatregelen worden hier ook met de dag strenger.

Vanaf dat busstation in Bogotá was het niet zo ver naar de luchthaven.

Dus een taxi gepakt naar de luchthaven, ten einde een poging te ondernemen onze terugvlucht nogmaals te vervroegen...

Aan de balie van Iberia stond niet te veel volk, dus waagden we het er op, tot Bettina constateerde dat er niemand achter die balie zat...

Iets later kwam een perfect ééntalig Spaanse dame vertellen dat, indien je morgen zou willen terugvliegen, de kans eventueel zou bestaan dat dat lukt, maar dan moest je wel binnen een dik uur ongeveer aan een ander bureau gaan aanschuiven.

Vandaag was er geen vlucht meer...

We hebben dan de airport-pick-up van ons hotel gebeld, en een kwartier later zaten we in het drukke verkeer op weg naar ons hotel.

Vlot geraakt, ingecheckt en dan ben ik met het busje teruggereden naar het vliegveld om een poging te ondernemen voor morgen.

De wachtrij was kort, en ik was vrij snel aan de beurt.

De brave man van Iberia vertelde mij dat de vlucht van morgen vol zit, dat die van donderdag afgeschaft is, maar dat we met die van vrijdag mee zouden kunnen, aangezien we al ingecheckt zijn.

Afwachten dus maar.

We blijven dus vermoedelijk tot vrijdag, laat ons hopen, hier in Bogotá.

Vandenavond hier in het hotelrestaurant gaan eten en seffes terug een serieuze uil vangen.

We passeren onze dagen hier wel, maar we gaan in "lockdown".

De volgende dagen waarschijnlijk geen verslagen meer, we blijven ons focussen op onze terugkeer.

We hebben het meeste van onze reis gehad, eens thuis volgt er mogelijk nog een nabeschouwing.

Sterkte in de moeilijke Corona-virustijden, verzorg je zelf en je omgeving goed door thuis te blijven, wij zullen dat ook doen, eens we "thuis" zijn.

Saludos desde Colombia...

1. Ann:
    Veilige terugkeer!
  2. Conny:
    18 maart 2020
    Veilige terugreis! 't Is vrij 'stil' in de Vondelparklaan - de 'route' naar 't station is weggevallen.
    Gelukkig is de zon al wat meer van de partij en kunnen we de tuin in.
    Jullie batterijen zijn opgeladen, jullie hebben gelukkig nog een mooie reis achter de rug.
    Wij hebben Sevilla moeten annuleren (voorzien vertrek 19/3), alsook al enkele weekends met vrienden. Maar we zetten nu terecht alles op alles voor onze gezondheid.
    Bettina gaat nu wel tijd hebben om haar fotoalbum te maken! Tot binnenkort!
  3. Krien:
    18 maart 2020
    Ik hoop echt dat jullie goed thuis geraken... We leven hier in een grote getto... Precies oorlog maar zonder bommen...Enfin laat weten wanneer jullie er terug zijn....
  4. Lutgart De Mol:
    18 maart 2020
    Hopelijk vlug veilig weer thuis!
    Hou jullie "corona vrij"!
  5. Lieve Pauwels:
    18 maart 2020
    Kom gezond en veilig thuis, na een supermooie reis!
  6. Diane:
    18 maart 2020
    Bert en Bettina, geniet nog van jullie laatste dagen in het verre Bogota. Ik woon aan drukke verbindingsweg net aan de Nederlandse grens en het is precies of iedereen wil gauw nog vóór 12u vanalles doen zo druk dat het is !
    Ik duim dat jullie vrijdag richting huis kunnen vliegen !
    Heb in elk geval zoals altijd weer genoten van jullie fantastische reisverslagen.
    Veilig thuis ! Xxx
  7. Freddy De Boodt:
    18 maart 2020
    Veel geluk, rap en veilig terug!
  8. Renata:
    18 maart 2020
    Veilige terugreis en dank jullie voor de mooie foto's en verhalen! Hou jullie goed en gezond! We horen elkaar later! 😎 😻
  9. Pierre en Irene:
    18 maart 2020
    Profiteer nog een beetje van die paar dagen van dat prachtig land. En laat ons hopen dat het vrijdag voor jullie lukt!
    Tot binnenkort
    Pierre en Irene
  10. Raymond:
    19 maart 2020
    Ik hoop dat het allemaal lukt
    Goede reis huid het veilig