Wandeling naar het Santuario Montecastello, la croce en Monte Cas...

13 september 2021 - Tignale, Italië

Hier zijn we weer…

Deze nacht weer goe geslapen, het is hier rustig, en ofwel zijn de appartementen goed geïsoleerd, ofwel zijn de buren rustig, maar we worden door niemand gestoord in onze nachtrust, en hopelijk is dat omgekeerd ook zo…

Vanzelf wakker geworden, zonder wekker, maar we gaan hier meestal niet super laat slapen, zoals thuis dikwijls wel het geval is…

Ontbijten doen we binnen, want de vespa’s, de wespen dus, hebben ook zin in ontbijt…

Na een goed ontbijt maken we een picknick klaar, en we gaan op stap.

Onze doelstelling is het Santuario Montecastello, dat een eind voorbij het dorp Gardola is gelegen en dat van hier beneden bij ons te zien is, en er prachtig uit ziet…

Er is een wandeling naar toe uitgestippeld en deze gaat tot aan dit Santuario en vanaf daar kan je nog verder tot aan één of ander kruis, en Monte Cas, van waaruit je mooie vergezichten zou hebben…

Aangezien we graag onze beweging hebben op reis, hebben we gisteren beslist dit voor vandaag als hoofddoel te stellen.

We vertrekken iets voor tienen en volgen de hoofdweg, die, vandaag maandag, niet druk bereden wordt. We volgen deze tot Gardola en slaan, aan het dorpje aangekomen, rechtsaf en volgen de wegwijzers naar het Santuario.

Alles is uitstekend bewegwijzerd, er zijn mooie voetwandelpaden langs de weg aangelegd, geregeld voorzien van zitbankjes en vuilbakjes…

Je ziet hier dan ook weinig vuil op straat liggen, en er wordt hier ook getrieerd gerecycleerd, zoals bij ons, maar dan in mini-containerparken die je geregeld langs de straat ziet…

De weg blijft stijgen, we passeren het kerkhof met zicht op het meer, ze mogen hier niet klagen, de doden, en komen dan aan een afslag naar rechts, waar de laatste beklimming naar het Santuario Montecastello begint.

En óf het een beklimming is…De weg ligt er goed bij, en je passeert een volledige kruisweg, maar het is er ook eentje…

Enfin, geoefend als we ondertussen zijn gaan we langzaam maar zeker, maar zeker langzaam, naar boven.

Ik houd aan iedere “statie” even halt om een fotootje te maken, maar ook om op adem te komen…

Al bij al gaat het goed, en eens we aan het Santuario toekomen zie ik al direct een paar parasollekes staan…Yes, gooi open, Heer, die hemelpoort…

Bettina stelt voor om op de terugweg het Santuario te bezoeken en eerst verder te gaan naar het “croce”, het kruis dus, en de Monte Cas…

Anticlimax…Maar kom, ik heb goeie benen vandaag, dus wij weer op stap…

Eerst was er nog geld voor beton, maar daarna was ’t weer op de losliggende stenen te doen…Stenen die wegspringen, voeten die goesting hebben om omgeslagen te worden…Allez, nie zagen, vooruit met de geit, en al bij al ligt het pad er behoorlijk bij…

We komen aan een rots met mooi uitzicht, waar mensen zich bezig gehouden hebben met het stapelen van steentjes, maken daar een paar mooie kiekjes en gaan weer op stap en klimmen verder, tot op een serieuze rotspartij, waar het uitzicht overweldigend is…

We gaan nog wat verder tot een open plek waar een koppel hun lunchpakket aan het verorberen zijn, en we beslisten om iets verder hetzelfde te doen…

Daar begon de weg alweer te dalen, en we overtuigden ons zelf er van da we dat kruis en die Monte Cas al gepasseerd moesten zijn…

En, jawel, na een 100-tal meter stappen vonden we een goed picknickplekje met een wegwijzer, terug naar het “croce” en de Monte Cas…

We keerden terug op onze stappen en aan die ene open plek met die gestapelde stenen ontwaarden we inderdaad een minuscuul ijzeren kruis dat was verdwaald in de stapeltjes stenen…Wij hadden een toch wel iets groter kruis verwacht.

Enfin, het was een zeer mooie uitbreiding van de wandeling tot aan het Santuario, en wij dus terug naar daar.

Eens daar aangekomen het prachtige kerkje, met zeer mooie fresco’s, bezocht, en daarna een hemelse verfrissing gaan nuttigen.

Bettina ging voor de Aperol Spritz, ik had goesting in een bierken, en de Birra Moretti was van een goe jaar…Het was van ’t flesken, en ’t waren 33’ers…Diejen eerste was zo ne goeien da’k er mij nog ene g’haald heb, ’t moest maar zo goe nie zijn…

Dien tweeden smaakten nog beter, maar ‘k moest nog deftig beneden geraken, newaar…

Allez, ik kon er weer tegen, ik had snelle suikers opgedaan, en we daalden terug af naar het dorpje Gardola, en van daar af langs de korte, steile weg, naar ons appartement…

Na een dik kwartier stevig zakken waren we daar en begonnen aan een rustpauze, We hadden ruim 300 meter geklommen, en ook weer afgedaald natuurlijk, dus dat hing in de benen.

Een verfrissingske gedronken, en dan ben ik nog naar de Conad gereden om onze drankvoorraad wat aan te vullen. De winkel sluit tijdens de middag en  heropent om 3 uur ’s middags, en ‘k was daar dus niet alleen, maar ik heb tijd, ’t is verlof…

Diejen Hollander van gisteren was niet te zien, hij zal elders zijn water gaan kopen zijn, maar de drank, zowel alcoholisch als niet alcoholisch wordt vlot verkocht.

’t Is hier dan ook weer om te drinken, toch nog steeds zowat 25 graden, maar in de zon voelt het veel warmer aan.

Na terugkeer onze frigo opgevuld, en daarna naar ’t zwembad, om ons stevig opgewarmde lijf te gaan afkoelen…Het heeft weer deugd gedaan, da zwemmeke…

We twijfelden om daar een pizza of iets dergelijks te blijven eten, maar de veelvuldig presente vespa’s hebben ons op andere gedachten gebracht, en dus hebben we zelf ne pasta klaargemaakt.

Morgen gaan we terug bij La Terrazza, beneden ons appartement, eten, maar overdag gaan we morgen tot aan het Gardameer om er een boottochtje te maken en de “Riviera” van naderbij te bekijken

Vanaf woensdag wordt er geleidelijk meer kans op neerslag voorspeld…We zien het wel, we hebben al vrijwel heel onze reis mooi weer gehad, en we moeten het toch pakken zoals het komt…

Gegroet, en tot later, het was weer een mooie en leuke, én in-en ontspannende dag voor ons…