Tour du Méditerrannée : Dag 8

25 augustus 2022 - Trapani, Italië

Vandaag zijn we gaan island-hoppen.

Inderdaad, tijdens onze reis doorheen een deel van de Middellandse Zee zijn we nu ongeveer een week op Sicilië aan het rondreizen, en vandaag bezochten we 2 van de Egadische eilanden.

Deze relatief kleine eilandjes bevinden zich vrij kort bij Trapani, en omdat het toeristische hoogseizoen nog aan de gang is, hebben we geopteerd voor een daguitstap van uit Trapani.

De logies op deze eilanden zijn immers heel duur.

We stonden deze ochtend vrij vroeg op, namen ons ontbijt, en wandelden vervolgens naar de terminal van Liberty lines, die op een kleine 10 minuten wandelen van onze verblijfplaats is gelegen.

Het is er al een drukte van jewelste, onze ferry vertrekt om half acht.

Hij is stipt op tijd weg, én is quasi volledig volgeboekt. De volgende waren reeds uitverkocht.

De overtocht wordt gedaan met snelle catamarans en na ongeveer een half uur varen maakt de boot een stop in het haventje van Levanzo, onze eerste stop.

Levanzo is een piepklein eiland, met maar één dorp, bij en omtrent de haven.

Er zijn enkele bar-restaurants en een winkeltje, en dat is het.

We zijn op wandel gegaan, een steile beklimming, want het is een heuvelachtig rotseiland.

Het wordt aardig warm, maar gelukkig zijn er af en toe wolken.

Na de beklimming komen we op een soort plateau, waar we een mooi uitzicht hebben op de zee, rotspartijen en begroeiing.

Een kudde schapen graast rustig...

We wandelen een heel eind, maar keren dan langs een iets andere weg terug naar het haventje, waar we een ferry hebben om 11 uur.

We zijn goed op tijd en gaan een frisdrankje nuttigen.

De ferry komt weer tijdig aan, laat passagiers uitstappen en neemt anderen, waaronder wij, mee aan boord voor een tochtje van 10 minuten tot Favignana, onze 2de bestemming vandaag.

Favignana was en is bekend om zijn tonijnvisserij.

In het verleden werd er van hier uit massaal op deze heerlijke vissoort gevist, en de oude "tonnara" ofte tonijnfabriek is daar nog een stille getuige van.

Heden ten dage is Favignana uitgegroeid tot een toeristische trekpleister, maar de tonijn staat nog steeds centraal in het gebeuren.

Na aankomst wandelden we door de gezellige, smalle, maar drukke straatjes.

Er wandelen en fietsen horden toeristen rond, want de fietsenverhuurders doen hier gouden zaken.

Het is intussen middag, en we besluiten om hier ons hoofdmaal voor vandaag te nuttigen.

Er zijn vrij veel trattoria's, ristorante en dergelijke en we kiezen er zo maar eentje uit.

We moesten nog even wachten, de keuken was net opgestart...

Na een korte tijd kregen we een aantal toastjes met daarbij een soort "slaatje", een mengeling van tomaat, kappers en ajuin, als "dressing" te gebruiken op de toastjes.

Het was lekker en fris.

Intussen hadden we besteld, en de polpete de tonno arriveerden al snel voor mij, dat zijn balletjes van tonijn, in een soort tomatensaus, Bettina kreeg haar ansjovisjes aangeleverd.

Nadien had Bettina een tagliata van tonijn, gegrilde tonijn, en ik had een tartaar van tonijn besteld.

Alles was op en top in orde, heerlijk zelfs, en als dessert bestelden we nog een "flute de limoncello", een champagneglas, gevuld met citroenijs en limoncello...Lekker en fris...

Dat heeft enorm gesmaakt, en we gaan weer op wandel, en willen de oude tonijnfabriek gaan bezoeken.

Als we naar binnen stapten en onze tickets wilden kopen deelden ze mee dat ze net sloten...

We zullen dus nog eens moeten terug komen.

Niet getreurd...We hadden ons zwemgerief mee, en vlak bij de "tonnara" is er een mooi zandstrand.

In dit hete weer willen we wel eens gaan verfrissen in zee.

De temperatuur van het water was zalig, en we hebben een tijdlang blijven genieten van deze verfrissing, om daarna een grote Peroni als verfrissing tot ons te nemen.

Een mens drinkt wat af bij zulk een weer...

We hebben aardig wat rondgewandeld in dit warme weer, en keren dan ook op ons gemak terug naar de haven, om daar om 10 na 5 deze avond de ferry te nemen naar Trapani, met een korte tussenstop in Levanzo.

Het was een prachtige en leuke dag alweer.

We zullen goed slapen, denk ik.

Buonanotte, het is weer bijna weekend...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lutgart De Mol:
    26 augustus 2022
    Mooie natuur en lekker eten...zalig!
  2. De Boodt:
    26 augustus 2022