Tour du Méditerrannée, dag 7

24 augustus 2022 - Trapani, Italië

Vandaag was weer een "reisdag"...

Dat betekent zoveel als dat we weer verder reizen naar een andere bestemming in Sicilië.

Onze bagage hadden we gisterenavond reeds grotendeels klaargemaakt, zodat we deze morgen na onze ochtendlijke opfrisbeurt enkel nog ons wasgerief moesten wegstoppen.

We hebben eerst nog genoten van ons laatste ontbijt bij B&B La corta di Angelica, het was er dik naar onze goesting, rekenden af, en vertrokken met onze mobiele bagage richting busstation.

De regenwolken van gisteren waren weer nergens meer te bespeuren, en Mr. Blue Sky was alom present.

We wandelden nog een laatste keer doorheen het leuke centrum van Sciacca, en kwamen al snel aan bij de kiosk waar de bustickets te koop zijn.

18 € voor 2 tickets naar Trapani, we kunnen er niet voor te voet gaan.

De bus vertrekt vóór het gebouw van de thermen van Sciacca, van waar we nog een laatste blik kunnen werpen op de haven en de stad.

Sciacca is een plaatsje om te onthouden...

De bus van"Salvatore Lumia", da's de naam van de maatschappij, daagt tijdig op, hij is vertrokken uit Agrigento, en om 5 voor 10 vertrekt hij stipt.

Het is een mooie rit, van op een bus kan je rustig het landschap bewonderen, immers, je hoeft je nergens op te concentreren.

We rijden langs enorme olijfboomplantages, in de wijngaarden wordt er reeds volop geoogst,  overal worden gele meloenen met massa's te koop aangeboden...

De rit gaat vlot, de bus heeft enkele haltes onderweg, mensen stappen op en af, en er wordt tevens een korte sanitaire stop ingelast.

De voorlaatste stop is aan de luchthaven Trapani-Birgi, waar we reeds 2 keer naar toe vlogen.

Van daar af is het nog een klein half uurtje, tot de eindbestemming, de haven van Trapani.

Ik heb een logement gezocht kort bij de haven, aangezien we onder andere enkele Egadische eilanden willen bezoeken.

We logeren hier 4 nachten in Formica house, een goed voorzien appartement.

Na wat zoekwerk doorheen de wirwar van smalle straatjes vinden we ons appartement, en na een telefoontje komen eerst de zoon, daarna ook de vader opdagen.

Vader heeft een klok van een stem en geeft een duidelijke uitleg omtrent alles wat we moeten weten...

Efkes installeren, en dan gaan we op verkenning.

Vandaag gaan we 's middags uit eten, we hebben tijd...

Aan de haven gaan we een eerste restaurant binnen, maar was 't superdruk, dus gaan we iets verder op goed geluk af osteria "A casa mia" binnen.

Klein restaurantje, maar er is plaats.

We krijgen het menu, en 't staat ons aan...

Eerst een Aperol Spritz om te acclimatiseren, en daarna bruschetta met bottarga, dat zijn viseitjes van tonijn, dé vis van deze regio, en als hoofdgerecht een andere Siciliaanse specialiteit, mijn absolute favoriet op dit eiland, zuppa di cozze, een bereiding van mosselen met tomaten, look, ajuin, witte wijn en peterselie...

Deze was enorm lekker, daar gaan we vermoedelijk nog eens terug.

Vlotte en vriendelijke bediening, en de koffie en limoncello en amaro, nog zo een Siciliaanse specialiteit, een bitter smakende "afzakker", waren " de la casa".

Hier wordt dat niet dubbel en dik meegerekend in de rekening...

Dat was dus in orde...

Daarna zijn we nog gaan wandelen en puffen doorheen het wondermooie, maar drukke, Trapani...

Er ligt een cruiseschip aangemeerd, en dan weet je't wel.

Intussen hadden we bij Liberty lines reeds onze tickets gekocht voor onze uitstap morgen.

Eerst varen we naar het eilandje Levanzo, en na een bezoek daar steken we met een kort boottochtje over naar Favignana, een ander eiland van de Egadische eilanden.

Daar hebben we meer tijd, en tegen de avond varen we terug naar Trapani.

We hebben ook wat inkopen gedaan voor onze ontbijten, we zitten in self-catering, en daarna zijn we van de zonsondergang gaan genieten.

We zijn nu immers in West-Sicilië aanbeland, en blijven hier 4 nachten.

Deze tekst komt deels tot stand bij een Spritz om deze alweer mooie, leuke en hete dag af te sluiten...