Tour du Méditerrannée : Dag 35

21 september 2022 - Calvi, Frankrijk

Daguitstap naar Ĺ'île Rousse met de "Tramway"...

Goed geslapen en daarna genoten van een uitstekend ontbijt van het uitgebreide ontbijtbuffet...

We kunnen er weer tegen, en gaan op wandel, richting station.

Onderweg in een winkeltje nog een fles gekoeld spuitwater gekocht, en zo belanden we vrij snel aan het station.

Er is nog volk zinnens dezelfde uitstap te doen als wij, blijkbaar.

De ticketverkoop gaat vlot...

De "Tramway", zo heten ze dat hier, is een oud dieselstel, bestaande uit 2 wagons, dat alle strandjes, gelegen tussen Calvi en L'île Rousse aandoet.

Wij waren goed op tijd en hadden een zitplaats aan de "zeekant".

Het treintje loopt snel vol, en bij het vertrek zijn er al onvoldoende zitplaatsen, en onderweg komt er nog volk bij.

Het uitzicht van uit het traag rijdende treintje is mooi, 't is een leuke rit.

Na een 14-tal korte stops komen we ongeveer 3 kwartier na ons vertrek aan in L'île Rousse (het roestkleurige eiland).

We zijn dan maar op wandel gegaan naar het schiereiland, want dat is het eigenlijk.

Lîle Rousse is omgeven door een aantal mooie baaitjes...

Er midden in liggen 2 schiereilandjes, en van op het kleinste heb je een mooi overzicht op het grotere schiereiland, waarop de ruïne van een uitkijktoren staat, en helemaal bovenaan staat een vuurtoren.

We trachten tot de vuurtoren te gaan, maar de weg er naar toe is op het einde afgesloten wegens werken.

Aan de voet van de vuurtoren zijn ze aan het rotsklimmen, en in de baai er onder wordt gezwommen en gesnorkeld in het kristalheldere water.

We dalen dan maar terug af en gaan een pastis nuttigen in de Bar du port.

Hij smaakt weer, het zonnetje is intussen present, want deze morgen was er veel bewolking, maar intussen is het echt Pastis-weer...

De drukte aan de haven neemt toe, vrachtwagens komen aangereden, mobilhomes en gewone auto's...

Er is vermoedelijk een ferry op komst.

En, jawel, er komt een knalgele ferry van Corsica Sardinia Lines aangevaren...

Wij gaan nu even tot het stadscentrum, via de ruïnes van een oude stadswal en een beeldje van de zeemeermin, de versie van l'Île-Rousse dan...

Het is een mooi stadje, zeer toeristisch, maar 't heeft een mooie kerk en gezellige straatjes...

We gaan een panini eten, ons "eten" is voor deze avond, we hebben immers uitgebreid ontbeten...

Daarna zijn we terug gewandeld naar het stationnetje...

De ferry is intussen aangemeerd, en het laden is begonnen.

Het treintje komt er om 20 voor 2 aan, en we kunnen terug een goeie zitplaats bemachtigen.

Er was weer behoorlijk wat volk, een echte succesformule, die "tramway"...

Vijftig minuten en een aantal stops later ('k heb ze niet geteld, de ogen vielen geregeld dicht) zijn we weer in Calvi...

In de Spar nog een fris drankje gekocht, en dan even naar ons hotel, voor een korte siësta.

Het is intussen serieus beginnen te waaien.

Straks gaan we nog eens op stap om te gaan eten, en vanavond op tijd in bed...

We hebben onze plannen lichtjes aangepast in die zin dat we morgen onze laatste verplaatsing van Calvi naar Bastia gaan doen met de bus, in plaats van met de trein.

Het traject Calvi-Ponte a Leccia hebben we al gezien bij het naar hier komen van uit Corte, en de treinen zitten meestal zeer goed gevuld, en dat zou ook wel eens het geval kunnen zijn op het traject Ponte a Leccia- Bastia, aangezien daar de reizigers die van Ajaccio komen al op zitten.

Dus nemen we morgenvroeg om 7 uur de bus van Calvi naar Bastia.

Donc, nous vous souhaitons une bonne soirée, et à demain...