Tour du Méditerrannée, dag 3

20 augustus 2022 - Agrigento, Italië

Van Gela naar Agrigento

Aangezien onze kamer in Gela vandaag blijkbaar weer was verhuurd, moesten we uiterlijk 10 uur uitchecken.

Na onze zware dagreis gisteren en onze siësta in de namiddag, beslisten we de bus van 9 uur 35 naar Agrigento te nemen,  we waren voldoende op onze plooi om tijdig op te staan,rond half 8...

Dus, op tijd ons Italiaans ontbijt, een cornetto met een cappuccino, gaan nuttigen( een cornetto is een croissant, ter informatie) in de onderliggende caffeteria, afrekenen, en dan op pad naar de bushalte.

Aangezien er geen bus kwam opdagen zijn we dan neergedaald naar het busstation al wandelend...

We hadden onze eerste wandeling van de dag er meteen opzitten.

De bus naar Agrigento was op tijd, en na het nodige gemanoeuvreer door sommige stadjes, inclusief zaterdags Italiaans verkeer(die buschauffeurs hebben ongetwijfeld zenuwen van Zweeds staal), arriveerden we om iets voor half twaalf aan het busstation van Agrigento.

Onze B&B lag op slechts 900 meter afstand, maar het was toch zweten geblazen.

Het is hier vooraan in de 30 graden, dus puffen geblazen.

Met de code binnen geraakt, en onze kamer was klaar.

Een beetje opgefrist, en dan op stap in de binnenstad van Agrigento.

Deze stad wordt meestal bezocht voor de indrukwekkende Valle dei Templi, een indrukwekkende reeks oeroude tempels, daterend uit verschillende oude beschavingen, maar deze bezochten we reeds tijdens een eerdere Siciliëreis.

Agrigento-stad is ook leuk, maar er komt veel klimwerk aan te pas.

Vele smalle straatjes, mooie kerken, prachtige uitzichten op de zee en de omliggende bergen, een klooster, meer dan een wandeling waard.

We zweten dus wat af, maar er is schaduw, water, Aperol Spritz en gelato om te verfrissen.

We zijn op vakantie, newaar...

Het was leuk kuieren door de gezellige straatjes, en deze avond zijn we nog terug gekeerd voor een heerlijk Siciliaans avondmaal. Zuppa di cozze voor Bettina(cozze zijn mosselen), een Siciliaanse specialiteit, en caponata di spada(da's zwaardvis) voor mij, en daarna een pasta met zeevruchten, aangevuld met een frisse lokale witte wijn.

Dat zakt beter weg met een limoncello en een espresso, en daarna wandelden we rustig terug.

Het was een leuke vakantiedag, en morgen reizen we weer verder naar Sciacca, waar we 3 nachten blijven.

Arrivederci, en geniet van jullie weekend...

Wij doen het rustig aan, rekening houdend met de heersende temperaturen en verfrissingen, maar vooral het water doet deugd...