Tour du Méditerrannée : Dag 19

5 september 2022 - Alghero, Italië

Vandaag weer een stuk reisdag...

We reizen van Zuid-Sardinië naar het Noordwesten van Sardinië...

Weer goed geslapen. Gisterenavond waren we nog een wandelingetje gaan maken en een kebab gaan eten, en daarna ons bed in gedoken.

Het ontbijt was in self-service, alles stond klaar, en je moest maar nemen...

Keuze genoeg, allerhande beleg, fruitsappen, yoghurt, fruit, broodjes...

Het was al bij al een heel mooie B&B, heel knap gedaan, met respect voor het oude gebouw...

Een goeie starter...

Daarna pakten we onze bagage, en daalden af richting treinstation.

Dat ging een stuk vlotter dan onze klim gisterenavond.

We moesten terug richting haven, dat wisten we, we kenden de weg, én het treinstation stond goed aangeduid.

Er zijn geen massa spoorlijnen op Sardinië, maar je kan wel rechtstreeks van de hoofdstad Cagliari tot bijna in het Noorden, in Sassari...

Enfin, het is nog één eind van het andere "uiteinde" van Sardinië  maar je bent toch al een eind opgeschoten.

We waren iets na tienen in het station, en onze trein ging pas om 10 uur 40.

We hadden dus nog tijd genoeg om onze treintickets uit de automaat te halen.

Dat ging alweer vlot, de tickets gevalideerd aan de daarvoor voorziene "machientjes"(in Italië moet je je treinticket "valideren" voor je de trein opstapt, anders riskeer je een boete, ook al heb je een geldig treinticket gekocht).

Enfin, doorzomerde Italiëreizigers als wij weten dat.

We waren maar net aan perron 6 of de trein reed al "binnen".

Iets later gingen de deuren open.

Wij ons geïnstalleerd, en iets later dagen 2 indrukwekkende agenten van de spoorwegpolitie op...

Ze wilden onze identiteitskaarten of paspoorts zien...

Dat kom je tegen als je een boeventronie hebt...

Één van die twee heeft met de app die hij op zijn smartphone had enkele minuten geprobeerd om onze Belgische identiteitskaart te lezen, zonder enig succes, ons paspoort lukte wel...Ze zullen eens een update moeten doen, maar ze konden er mee lachen toen ik zei dat er in Europa nóg dingen zijn die niet werken.

Dat was een goed tijdverdrijf, de garde liet zijn fluit horen, deuren dicht en weg...

Precies op tijd, het begin was goed...

En het vervolg ook...

In principe zouden we 1 minuut minder dan 3 uur doen over de 220 kilometer die Cagliari van Sassari scheidden.

En dat klopte, maar die tijd vloog voorbij.

Het dieselstel klom aan een gezapig tempo naar boven, en we kregen een heel gevarieerd landschap te zien.

Ondanks het feit dat het hier ook langdurig droog is staat er toch tamelijk wat groen.

Olijfbomen, af en toe een maisveld, veel rotsmassa's, hier en daar wat koeien en schapen, bij uitzondering enkele paarden, en ook één ezeltje...

We doorkruisen mooie valleien, rijden door een lange tunnel, en af en toe is er een voorziene halte.

Het was een leuke treinrit, die zó voorbij was, ook al duurde ze 3 uur.

Van Sassari naar Alghero moesten we weer met een vervangende autobus van de spoorwegen, net als van Trapani naar Marsala op Sicilië...

10 minuten na aankomst vertrok deze al, en na een goed half uur rijden stonden we al in Alghero...

Geen stadsbussen of taxi's te zien, dus wij op wandel...

Lekker zweten, en onderweg ook geen bus of taxi tegen gekomen.

We hebben tijd, en wandelen tot onze B&B, toch een 2-tal kilometer, maar onderweg tanken we wel eens bij.

Bij aankomst doet onze hospita meteen open, en doet haar uitleg...

Een echte "kotmadam"...

Het is zeer ruim en  verzorgd, komt in orde...

Efkes verfrist, en dan naar de nabijgelegen supermarkt, wat drank gaan "indoen"...

Dat komt hier goed van pas, en w'hebben 2 frigo's ter beschikking.

Daarna op wandel naar het "centro storico"...

Ik moet mijn tekst van gisteren weerroepen, want Alghero heeft een supergezellig vrij authentiek stadscentrum, al heeft het toerisme zoals overal hier ook al zijn stempel gezet.

De locals kunnen er maar beter van worden...

We doen een eerste verkenning, de rest is voor morgen.

Tegen 7 uur vanavond had ik gereserveerd via The fork, en dus zakten we tegen dat uur af naar "Miramar".

Na een Aperol en een Campari-spritz (die laatste was voor mij, dan heb ik dat ook eens geproefd), kwam er een pizza voor mij en pasta alle vongole voor Bettina, waarna we nog een limoensorbet en een limoncello als afzakkertje namen.

Intussen was de zon op een prachtige wijze achter de "bergen" verdwenen in zee...

Daarna nog een avondwandeling naar onze B&B om ons eten verder te laten verteren, en seffes gaan we onze eerste van 2 nachten in Alghero tegemoet.

Het was een mooie reisdag, alweer, die weer super vlot is verlopen.