Tour du Méditerrannée : Dag 10

27 augustus 2022 - Trapani, Italië

Een dagje in en om Trapani...

Onze laatste dag in Trapani...

We hadden nog niet direct gepland wat  we gingen doen, maar we wilden wel iets "nieuws"...

Onze keuze viel op Marsala.

Deze plaatsnaam is bij ons bij sommigen gekend om zijn zoete dessertwijn, die ook dikwijls bij desserts wordt geserveerd.

Wij hebben het niet zo begrepen op zoete wijnen, maar Marsala als stad wilden we wel eens bezoeken.

We wilden met de trein gaan, gingen naar het station van Trapani, waar het loket gesloten was, maar er stond wel een ticketautomaat.

Aangezien we reeds eerder met de trein reisden in Italië kenden we het systeem, en we hadden al gauw 2 tickets, die we valideerden, zoals het hoort in Italië...

Er reed net een treintje binnen, zo een prehistorisch dieselbusje, en we dachten dat dat de onze was.

De conductrice zei evenwel dat er geen treinen meer rijden naar Marsala van uit Trapani...

Raar, je koopt net een ticket voor een spoorlijn waar geen treinen meer op rijden.

Mijn beste Italiaans en haar beste Engels samen gegooid, en dan snapte ik dat er een vervangende busdienst was...

Dus, even wachten, en de bus kwam er effectief aan...

Na wat wachten op mensen die niet snapten dat ze een treinticket moesten kopen aan de automaat voor een busrit, maar we geraakten weg met slechts enkele minuten vertraging,vooral omdat de buschauffeur zeer medewerkzaam was

Het was weer een mooie rit, eerst langs de zoutvlakte van Trapani, langs enorme wijngaarden, via plantages van olijfbomen, met bijna doorlopend de Middellandse Zee en de Egadische eilanden op de achtergrond.

We passeerden ook langs de zoutpannen van Nubia en deze van Marsala, de bus stopte aan elk station, en zo arriveerden we na een 50-tal minuten in Marsala, dat dus helemaal niet ver van Trapani is gelegen.

We vroegen de weg aan een autochtoon naar het "centro storico", en na een wandeling van een dik kwartier belandden we op de Grote Markt van Marsala...

Mooi stadhuis, prachtige Chiesa Madre, kathedraal dus, en leuke binnenstad.

Het oude stadscentrum van Marsala is vrij klein, maar 't was middag, en dus gingen we energie bijtanken.

Net bij de kerk, in een zijstraatje, werd er een dagschotel aangeprezen, gerookte tonijn, daarna een pasta, fruit, water en koffie inbegrepen, voor 15 €...

Da kan maar ene keer slecht zijn, denken we dan, maar dat was het niet...

De Aperols zaten niet in deze formule, maar die voegden we toe...

Het was lekker, zeer zeker...

Daarna kuierden we verder door Marsala, er waren niet veel toeristen, langs een paar mooie parken, stadspoorten en kerken, en wandelden verder naar het treinstation.

De automaat van dienst bleef rondjes draaien, en dus kocht ik onze treintickets "online"...

Lang leve tinternet...

De bus was op tijd weg, én wij dus weer naar Trapani...

Net voor we "onze" stad binnen reden passeerden we weer langs de Salina, de zoutwinning.

Deze morgen hadden we reeds gezien dat er flamingo zaten, en dat zijn favorieten van ons, die vogels hebben iets exotisch.

Van op de bus dus wat fotootjes gemaakt, maar ik had ze graag wat korter bij.

Bij aankomst in ons appartement op tinternet op zoek gegaan naar transportmogelijkheden naar de Salina, en zo ontdekte ik dat er elke avond, vanaf 17 uur, elke 3 kwartier, een open bus naar toe rijdt.

Aangezien deze vertrekt aan de haven, waar wij vlak bij  logeren, wij daar dus heen.

In een ticketshop, waar je bustickets kan kopen, 2 tickets gekocht voor 1,2 € per stuk, anderhalf uur geldig.

De rit, zowat 4 kilometer enkel, duurde een kwartiertje, en dan konden we naar believen de zoutpannen, watermolens, zoutmolen, meeuwen en flamingo's fotograferen...

Er zaten een pak meer flamingo's dan we hadden verwacht.

Het blijven elegante vogels, zoals ze door het ondiepe water waden, op zoek naar voedsel...

Soms zit het er eens tegen, tussen 2 flamingo's, maar 't is stil waar 't nooit stormt, newaar...

Het was een prachtig schouwspel.

We namen de volgende open dubbeldekbus terug naar Trapani, en deze was weer voor ons alleen, en allemaal met 't zelfde ticket...

Deze "service" is blijkbaar niet zo goed gekend...

Bij aankomst in Trapani gingen we langs bij "A casa mia", waar we bij aankomst enkele dagen geleden, hadden gegeten, en we bestelden nog eens allebei Zuppa di cozze, zonder voorgerecht deze keer, maar wel met een Cannoli Siciliana als dessert.

Een Cannoli is een buisvormige koekje dat wordt opgevuld met een heerlijke crème...

Overheerlijk...

De koffie, limoncello en amaro waren weer "de la casa".

Als je ooit in Trapani komt, zeker gaan eten, authentieke Siciliaanse kost, vlotte bediening en zeker geen overdreven rekeningen, verre van...

Daarna wandelden we terug naar ons appartement, verslagje schrijven, nog iets drinken en dan op tijd naar bed.

Morgen vroeg opstaan, de bus op voor een uur of 2 naar Palermo Centrale, daar een uurtje om de treintickets te regelen naar Milazzo, waar we dan de ferry nemen naar het Eolische eiland Lipari...

Een gevulde reisdag dus, maar we kunnen er tegen.

Buonanotte, het was weer een schitterende dag, vandaag...