Saludos de Colombia...

22 februari 2020 - Bogotá, Colombia

Hola, hier zijn we weer, na een heel lange onderbreking sedert onze vorige combi-vakantie in Zuid-Siciliē en Malta. Deze keer zijn we nog eens de trans-Atlantische toer op.

Colombia, compleet nieuw voor ons beiden. Dat we de Zuid-Amerikabacterie te pakken hebben wisten jullie al. Peru, Ecuador, Chili, Argentiniē en Bolivia zijn reeds de revue gepasseerd, sommige landen meermaals zelfs, maar na reizen in Aziē en in ons eigen Europa, wilden we nog eens naar "iets nieuws" in Zuid-Amerika. Colombia was reeds een aantal keer ter sprake gekomen, en, voilà, hier zijn we dan.

Dit is een intro van onze rondreis die vandaag is begonnen met een verre, vermoeiende verplaatsing. Ne keirmis is een geselink weird...is een oud Vlaams gezegde, rijp voor het Canon, maar een waarheid als een koe...

Gisteren bagage gepakt, daarna ben ik nog enkele "bleukes" gaan drinken bij de Moejnter met enkele vrijdag-toogplakkers.

Om een uur of tien naar huis en rond den elven toch maar het licht uitgedaan.

Deze morgen om twintig voor 4 begon Bettina haar alarm leven te maken, en dus maar opgestaan.

Douchken en de laatse spullen bij elkaar geraapt, want om half 5 zou Lowcost@luchthavenvervoer ons oppikken voor de verplaatsing naar Zaventem. Madam was goed op tijd, wijlen ook en om 5 uur waren we al aan Brussels airport.

Aan de balies van Iberia, waarmee we vlogen vandaag, staat een lange rij incheckers. Slechts 2 desks actief, dus het duurde wel zijnen tijd.

Aangezien we eerst naar Madrid vlogen, en Spanje behoort net als ons Belgenland tot de Schengenzone, moesten we het getreiter van de flikken-grenscontrole niet ondergaan.

Vlot ingecheckt, heel rustige vlucht en zachte landing, en daarna op zoek naar onze Gate voor de vlucht naar Bogotá.

Onze bagage ging rechtstreeks door, ferm gemakkelijk...Het gatenummer was nog niet gekend, maar we moesten zeker naar Sateliet-terminal 4, via loopbanden, roltrappen en een mini-metro tussen 2 terminals in.

Madrid-Barajas is een vrij grote luchthaven, maar na 25 minuten waren we in die terminal. Nog een kwartiertje later vertelde het scorebord ons dat we aan gate S7 S8 moesten inschepen.

Ze begonnen er op tijd aan, wat best was, want in zo'n Airbus A340 gaan ruim 300 passagiers.

Alles ging vlot, een beetje moeten aanschuiven aan de startbaan, maar we waren goed op tijd de lucht in.

De beenruimte was goed, maar voor ne mens van mijn formaat, van benen bedoel ik, mocht het wat meer zijn.

Enfin, het voor ons reeds gekende stramien van lange-afstandsvluchten : een drankje, een middagmaal, nog een drankje, dutje proberen te doen, spelleke spelen,  gin-tonic gaan halen,  nog een vooravondhapje naar binnen werken,,,,, enzovoort. Zo passeerden we die ongeveer 9 uur en 3 kwartier die de vlucht duurde tussen Madrid-Barajas en de landing in Bogotá-El Dorado-airport.

We waren vroeger dan op het vluchtschema was voorzien hier, de grenscontrole verliep zeer vlot, veel flikken aan 't werk hier, en zeer vriendelijk, we hebben anders meegemaakt in "beschaafde" landen.

Tegen dat we in Colombia officieel binnengeraakt waren, was de bagageband reeds toerkes aan 't draaien, maar d'er lag nog niet te veel bagage op...We hebben maximaal 5 minuutjes moeten wachten, en toen poeften onze reistassen op die bagageband.

Eerst wat Colombiaanse peso's uit een automaat gehaald, en dan op zoek naar het busje  van "ons" Habitelhotel. Da's vlak bij de luchthaven gelegen, gratis shuttle, en morgenvroeg reizen we verder met de bus naar het Zuiden.

De busterminal is ook niet ver afgelegen, en dus logeren we vlak bij en kunnen we wat rust inhalen, want zo'n reis kruipt in je kleren, en we zijn geen twintigers meer, newaar...

Het busje was er na 5 minuutjes wachten, kort ritje, vlotte incheck in een proper hotel.

Seffes misschien nog iets eten en/of drinken, en dan onze eerste nachtrust in Colombia aanvatten.

Onze eerste dag is zeer vlot verlopen, het welkom was aangenaam, de mensen zijn vriendelijk. Het "ik-zèn-hier-geiren"- gevoel is aanwezig.

Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Tot morgen, hopelijk van uit Villavieja bij de Tatacoa-woestijn...

Gerd en Bettina

1. Gerd:
    23 februari 2020
    Fijne vol spanning wacht ik op het vervolg
  2. Ann:
    23 februari 2020
    Goe begonnen is half ..., groetjes uit het winderige Winnik!
  3. Raymond:
    En was het bier lekker
  4. Gerd Moonen:
    23 februari 2020
    Ge gaat het nie geloven, Mongsken, maar ik heb tot nu toe genen alcool gedronken op Colombiaanse bodem. De rekker was af. Ik hou je op de hoogte
  5. Krien:
    23 februari 2020
    Laad jullie batterijen maar eens goed op... Ne mens heeft dat af en toe wel ne keer nodig... Geniet van het Colombiaans leven en cultuur... maar vooral van elkaar... Dikke knuffel aan Bolke en de Joepie... Enjoy...
  6. Freddy De Boodt:
    Hallo Gert en Bettina,
    Al een heel goed begin!
    Geniet maar verder van jullie mooie en spannende reis.
    Groetjes,
    Freddy en Jeannine
  7. Gerd Moonen:
    23 februari 2020
    Bedankt, bovenste-beste buren. Hebben jullie de met envelop met de sleutels gevonden? Alvast alweer bedankt voor de moeite...
    By-the-way : Gerd eindigt in mijn geval op een "d". Ik weet het, ik ben altijdne "specialen", geen probleem hoor, 't is maar een weet...
  8. Els VdA:
    23 februari 2020
    Geniet ervan. De moeite waard waarschijnlijk. Maar jullie zijn al wa gewoon ondertussen. Hopelijk valt het mee want da staat ook op mijn bucketlist
  9. Freddy De Boodt:
    fr.deboodt
    15:59 (13 minuten geleden)
    Wij hebben de sleutel gevonden Gerdt Groeten Freddy en Jeannine
  10. Diane:
    23 februari 2020
    Vlotte start van jullie avontuur.
  11. Koen:
    24 februari 2020
    Veel plezier en geniet er van !!!
  12. Conny:
    24 februari 2020
    Leuk om passief te mogen/kunnen meereizen! Benieuwd naar de komende foto- en reisverslagen... groetjes, de schuinoverburen 😉