Ons reisverhaal in Tenerife...

14 november 2021 - Tenerife, Spanje

Woensdag 3 november 2021

Het is woensdagochtend, vier uur als de wekker afloopt. Tijd om op te staan want we gaan weer een nieuw avontuur tegemoet.

De taxi van “Lowcostluchthavenvervoer” brengt ons naar de luchthaven van Zaventem want daar zal ons vliegtuig van Iberia ons via Madrid naar Tenerife Norte brengen…

Ja, Tenerife is ons doel. We hadden nog een voucher van Iberia liggen die we gekregen hadden door onze geannuleerde vlucht van vorig jaar toen we in Colombia waren. Dit was in het begin van de lockdown en we hadden hem nog niet kunnen gebruiken. Deze moest echter wel voor 1 januari 2022 opgevlogen worden dus kozen we een bestemming waar Iberia op vliegt. Gran Canaria was het eerste en enige eiland van de Canarische Eilanden dat we reeds bezochten dus kozen we nu voor Tenerife.

Toch met een klein beetje onzekerheid vertrokken we hier naar toe… in de zin van “Is dit niet té toeristisch voor ons?”.

Ah, we zien wel… de weersvoorspellingen zien er alvast goed uit.

Nadat Gerd alle formaliteiten in orde bracht i.v.m. de covidregels en de boardingspassen mochten we mee op het vliegtuig. De eerste vlucht ging van Brussel naar Madrid Barajas en de tweede van Madrid Barajas naar Tenerife Norte. Beide vluchten verliepen goed, beenruimte mocht wel wat meer zijn…

Gerd boekte een appartement met zwembad in Puerto de Santiago aan de Zuidwestkust van Tenerife.

Om daar te geraken moesten we aan de luchthaven eerst een bus nemen naar het busstation van Santa Cruz de Tenerife, vervolgens een bus naar Costa Adeje en dan nog een naar Puerto de Santiago. Gerd had dit op voorhand allemaal uitgedokterd zodat alles vlot verliep. Rond 18:00 konden inchecken bij El Marques Palace.

Algauw merken we dat het appartement zeer goed gelegen is, dicht bij de winkels Lidl en Hiperdino, zeer kort bij de bushalte en vanop ons terras hebben we zicht op zee… dus dat is ook al dik oke.

Nadat we ons een spaghetti klaarmaakten genoten we van de zeelucht op ons terras.

We gingen op tijd slapen want het was een lange reisdag geweest …

Donderdag 4 november 2021

Een planning wat we allemaal gaan doen, hebben we niet. We bekijken het dag per dag.

Voor vandaag besloten we om onze buurt te verkennen.

Puerto de Santiago behoort tot Santiago del Teide. De vulkaan El Teide is een uitstap voor één van de volgende dagen. Op ’t gemakske rondslenteren op een mooi aangelegd pad met zicht op zee… gewoonweg zalig… tot aan een barretje waar ze mojito hebben voor 5 euro. Niet twijfelen, gewoon doen, het is begot vakantie… en het was ne lekkere, ook de halve liter Dorada kon Gerd bekoren. Nadien ging het terug richting appartement om te lunchen.

Na de lunch was het tijd om ons zwembad te testen. Zalige temperatuur en niet veel volk in het zwembad. Als we terug opgedroogd waren, maakten we ons klaar om nog wat boodschappen te doen bij Supermercado Dino. Op de terugweg liepen we nog eens op het wandelpad langs de zee. Er kwamen meer wolken opzetten wat alweer voor mooie belichting zorgde… ’s Avonds gingen we bij “Delhi Darbar Indian Tandoori Restaurant ” eten. Aangezien er in België niet veel Indische restaurants zijn, kiezen we er op congé altijd wel eentje uit want wij lusten dat graag. Als je via de app van de zaak reserveert, krijg je 10% korting dus deed Gerd dit. We begonnen met een halve liter Sangria. Als voorgerecht namen we papadums met dipsausjes en Tikka Medley. Als hoofdgerecht koos Gerd voor Chicken Jalfrezi met rijst en ik voor de Prawns Jalfrezi met naanbrood… Lekker…

Op ons terras gingen we nog wat nagenieten van de voorbije dag en maakten we plannen voor de volgende dag…

Vrijdag 5 november 2021

Het wandelpad TF-65, die de vallei met de kust verbindt is een van de meest emblematische voetpaden van Santiago del Teide omdat het een zogenaamde "Camino Real" is, wat betekent dat het in het verleden in dit gebied een essentiële route was voor het dagelijks leven. Het was de belangrijkste verkeersroute en onderhield de handelsbetrekkingen tussen de gemeenten. Zo brachten de vrouwen van Puerto de Santiago de vis naar "El Valle" (nu het gemeentelijk centrum van Santiago tel Teide), waar ze de vis ruilden voor landbouwproducten uit het midden- en hoogland.

Wij vertrokken deze morgen met bus 462 van Puerto de Santiago naar Santiago del Teide om terug te wandelen via de witgeel bewegwijzerde TF-65. We stapten uit aan de bushalte, gelegen aan de kerk van Santiago del Teide, op een hoogte van 925m . Het eerste deel van de weg was afgesloten wegens werken maar er werd een omleiding voorzien die we dan ook volgden. Verderop in El Molledo konden we dan aansluiten op de TF-65. We wandelden door een prachtig landschap vol cactussen naar Tamaimo en verder langs de rivierbedding van de Barranco del Valle en bananenplantages naar Puerto de Santiago.

Gedurende 10 km zakten we 850m wat wel werd gevoeld in de knietjes want de ondergrond was ook niet altijd even gemakkelijk te belopen. Maar we hebben genoten van alles rondom ons en namen twee keer pauze, eentje aan een barretje in Tamaimo en eentje in Puerto de Santiago. Nadien gingen we een verfrissende duik nemen in ons zwembad...

Zaterdag 6 november 2021

Gisteravond hebben we paella bij kaarslicht gegeten, niet omdat het sfeervol en romantisch was, maar omdat we gedurende een drietal uurtjes zonder elektriciteit zaten. Of het probleem zich over gans Tenerife stelde of enkel hier in de buurt weet ik niet maar tegen dat we moesten afrekenen was er terug licht. We moesten ongeveer een uurtje op onze paella wachten, want werken in een keuken zonder elektriciteit is niet zo evident maar het was het wachten waard. Hij was heel lekker. Een koffie voor Gerd zat er echter niet meer in want de koffiemachine had minstens een half uur nodig om terug op te warmen.

Deze voormiddag kwamen we heel langzaam in gang want de beenspieren lieten zich goed voelen van onze afdaling van gisteren. We hebben wat gelezen, onze uitstap naar de vulkaan El Teide geboekt en naar de winkel geweest.

Nadien hebben we onze stapschoenen aangetrokken en zijn we gaan wandelen langs de kustlijn met zijn zwarte zand- en steenstranden. Onderweg hebben we halte gehouden aan een mooi strandbarretje om onze dorst te lessen met een heerlijke aperol spritz… we gingen weer verder en bleven de kust volgen tot Fonsalía, ons geplande eindpunt. Een kwartiertje later kwam bus 473 erdoor waar we gretig gebruik van maakten.

Terug in ons appartement ontkurke ik een grote frisse Dorada voor Gerd en een kleine frisse Birra Moretti voor mezelf. Ik ben niet echt een bierdrinker maar een Birra Moretti of een Peroni, toevallig twee Italiaanse biertjes, kunnen me wel bekoren… En of het gesmaakt heeft…

Voor ons avondeten bleven we in de Italiaanse sfeer en gingen twee straten verder eten bij Domu Mia. Als voorgerecht koos Gerd champignons in look en ik scampi in look en nadien kozen we allebei een pizza. De bediening verliep een beetje chaotisch maar het eten was heel lekker en dat is toch het belangrijkste hé…

Zondag 7 november 2021

Puerto de la Cruz, ooit alleen maar een haven voor de rijke zakenstad La Orotava ver in het achterland, ontwikkelde zich tot een van de belangrijkste toeristenoorden van Tenerife. Hoewel een paar hoge hotels de skyline ontsieren, is het een leuke en interessante stad.

Om deze oude stad en zijn vissershaven te verkennen namen wij deze morgen in Puerto de Santiago, halte Correos, bus 325. De rit bracht ons over de bergen met mooie panorama’s naar de Noordkust van Tenerife. Na 1u45m kwamen we aan het busstation van Puerto de la Cruz en begonnen we aan de mooie stadswandeling langs o.a. het kerkhof, het kasteel, de haven en in de oude binnenstad…

Tussendoor gingen we een hamburger met frietjes eten bij Vista Avila…

We keerden tevreden en uitgewaaid terug met de bus naar Puerto de Santiago en genoten van een heerlijk drankje op ons terras. Nadien ging Gerd nog een zwemmeke doen en ik trok naar de zee voor de ondergaande zon…

Op ons terras maakten we ons nog een Greek Salad om in de zuiderse sfeer te blijven…

Maandag 8 november 2021

Iets na zes uur liep de wekker af. Terwijl het nog donker was en de kippen nog op stok zaten, maakten wij ons klaar voor een georganiseerde daguitstap naar de vulkaan El Teide. Afspraak aan de rotonde La Pescadora om 7u05. We waren bij de eersten die moesten opgepikt worden met de bus. Vervolgens maakte de bus nog verschillende haltes aan hotels tot Costa Adeje en eens iedereen opgeladen was begon de gids de microfoon te testen… hola hola, un dos tres… de microfoon deed het en we kregen uitleg in het Spaans, Engels en Duits.

Eerst leerden we dat Tenerife vroeger uit 3 eilanden bestond met in het midden de zee. De eilanden Adeje, Los Gigantes en Santa Cruz kwamen samen rond de vulkaan El Teide die 6000m hoog was.

Er zijn vijf wegen die naar de vulkaan leiden en wij namen de weg via Vilaflor waar een korte pauze genomen werd.

Gerd bestelde een barraquito, een specialiteit van de Canarische Eilanden. Dit is een drankje met een laagje gesuikerde melk, een laagje cuarenta y tres, een laagje expresso en een laagje melkschuim en afgewerkt met een beetje kaneelpoeder en een stukje limoenschil.

Ik nipte er even van met het gedacht:"ik zal dat niet mogen want er zit koffie in”.... Verkeerd gedacht dus, ik lustte het wel…

We kochten ook lekkere donuts en een broodje voor deze middag. Daarna reden we verder… Het landschap veranderde naarmate we hoger klommen. Aan de kust zijn er tomaten- en bananenplantages, daarna komen de aardappelen, de cactussen met hun vijgen, wijngaarden in de omgeving van Vilaflor (1417m) en tot 2000m hoogte zijn er de pijnbomen. Eens in het Parque Nacional is er geen vegetatie meer.

Daar waar de bus niet meer verder kan, stapten we over op de teleferiek waar max. 45 personen in mogen. Na elke lading stond de kuisploeg klaar om alles te ontsmetten. In een 8-tal minuten werden we tot 200m voor de top gebracht. De top zelf is enkel toegankelijk met een gids. Wij wandelden naar Mirador de la Fortaleza waar we mooie uitzichten kregen… een prachtig decor onder een stralend blauwe hemel…

Terugkeren deden we ook met de teleferiek en dan de bus op tot aan La Roque de Garcia, de rots die op een oud Spaans biljet van 1000 pesetas stond afgebeeld.

We zagen ook de eilanden La Gomera en La Palma liggen. De vulkaan op La Palma is nog steeds actief. In de verte zagen we de donkere rookpluimen…

Het Parque Nacional verlieten we via een andere weg dan we gekomen waren zodat we via Tamaimo naar ons appartement werden gebracht.

Ondertussen was het tijd geworden voor een verfrissende duik in het zwembad… zalig toch…

En om de dag af te sluiten gingen we bij de Chinees eten, deze hadden we nog niet gehad deze reis…Wan Tan soep, loempia’s en noedels met scampi voor mij en varkensvlees voor Gerd en onze honger was weer gestild…

Dinsdag 9 november 2021

Gisteren had Gerd gezien dat er een bus rijdt tussen Puerto de la Cruz en Buenavista del Norte. Op deze lijn liggen Icod de los Vinos en Garachico, beiden stonden op ons to-do-lijstje. Dus namen we deze morgen bus 325 naar Puerto de la Cruz en na veel slingeren en prachtige zichten stapten we af in Icod de los Vinos waar we eerst El Drago, de grootste drakenbloedboom ter wereld en het symbool van Tenerife, gingen bezoeken. Deze boom staat in een mooi park waar nog andere mooie natuur te bewonderen valt. Nadien kuierden we nog wat rond in Icod alvorens naar het busstation te gaan. Daar namen we de tweede bus van de dag, diene naar Buenavista del Norte om in Garachico af te stappen. We stapten eerst een stukje langs de kust en trokken dan het zeer mooi dorpje binnen. Een terrasje nodigde ons uit om een barraquito te drinken. Ook al zit er in deze drank koffie, ik lust het wel…

Na hier ook wat rond te kuieren in het dorp en in het park gingen we onze maag vullen in restaurant “El Tanganazo”. Op de menu koos Gerd een stoofschotel van geitenvlees en ik koos voor octopus, vergezeld van aardappeltjes in de schil die worden gedopt in een heerlijk sausje waarvan we het recept van de kokkin gekregen hebben. Afsluiten deden we met nog een barraquito…

Op 100 m. wandelen is er een bushalte waar de bus naar Buenavista del Norte stopt. Twintig minuten later waren we daar. We moesten ongeveer een uurtje wachten op de bus naar Santiago del Teide dus maakten we ook daar nog een korte wandeling.

Op de terugweg naar Santiago del Teide passeerden we Masca, dat zeer mooi gelegen is in de bergen en waar een massa volk stond te wachten op de bus. Niet iedereen kon mee. Goed om weten dat we hier rekening mee moeten houden als we een dezer in en rond Masca gaan wandelen.

In Santiago del Teide moesten we nog 20 minuten wachten op onze vijfde en laatste bus van deze dag.

We zijn weer zeer tevreden over deze mooie uitstap…

Woensdag 10 november 2021

De wandeling op de TF-56 en TF-51 was een mooi avontuur langs de kam van de Cumbre de Bolico naar het bergdorp Masca, in het hart van het Tenogebergte.

Masca wordt vaak het mooiste stadje van Tenerife genoemd vanwege de landelijke architectuur van de stenen huizen die zich vastklampen aan de indrukwekkende kliffen op de berghelling, samen met de weelderige groene bossen vol exotische flora.

Deze morgen namen we bus 325 tot Santiago del Teide waar deze wandeling begon. Het was moeilijk om het punt te vinden waar we moesten beginnen, omdat er werken aan de gang waren en daardoor het pad was afgesloten. We kwamen voorbij cementblokken en zagen daar een opening die ons naar het bos leidde. De eerste 1,20 km waren moeilijk te bewandelen omdat er niet echt een pad liep. We liepen op de steile heuvels van het bos tot we zagen dat we een droge beek moesten oversteken om uiteindelijk op het wandelpad terecht te komen. Maar het is ons gelukt. We volgden verder het pad waar maar af en toe een geelwitte markering te zien was.

Toen we aan de eerste wegwijzers kwamen zagen we dat dit pad eigenlijk gesloten was maar behalve het begin waren er weinig of geen problemen. We volgden verder de markeringen langs dit zeer mooie pad met zeer mooie en adembenemende zichten over het Tenogebergte. We klommen gedurende 3 km een 314 m tot een hoogte van 1200 m over stenen paden, maar het was best te doen. We waren niet gehaast dus namen we voldoende tijd om deze beklimming te doen en ondertussen te genieten van al dat moois.

Nadien moesten we over een afstand van 5 km 450 m dalen over stenen paden, over bospaden en over flanken omgeven door wondermooie vegetatie met voornamelijk verschillende soorten cactussen en aloe vera…

Na een goei 8 km kwamen we aan La Cruz de Hilda, een mirador met zicht op Masca waar we een drankje nuttigden.

De bus terug naar Santiago del Teide hebben we niet gehaald want het was al half één gepasseerd en de volgende kwam pas 4 uur later, dus over naar plan B, de bus naar Buenavista del Norte en vervolgens naar Garachico waar we gisteren ook waren. In Garachico stapten we twee haltes vroeger uit om langs de mirador met zicht over Garachico te wandelen. In Garachico hebben we een pizza gegeten, dan de bus naar Icod de los Vinos genomen met een aansluiting naar Puerto de Santiago. Enkele passagiers voelden zich niet lekker door al dat bochtenwerk om de bergen over te steken maar voor ons is dat geen probleem. Wij zijn van een goed jaar en kunnen daar tegen…

Het was weer een wondermooie dag die eindigde met een prachtige sunset…

Terug op ons terras, terwijl ik de foto’s selecteerde en het verslag schreef, probeerde Gerd onze PLF’s in te vullen wat ook lukte. We kregen onze barcode…

Donderdag 11 november 2021

In België was het vandaag een feestdag. Daarom gunden we onszelf ook een rustdag waarin alles kon en niets moest... gewoonweg zalig...

Om te beginnen hadden we geen wekker gezet…

Een rustig ontbijt op ons terras, wat plannen maken voor de komende tijd en mijn E-reader nog eens bovengehaald… van lezen was er nog niet veel in huis gekomen maar dat wil dan ook zeggen dat ik mij hier nog geen minuut verveeld heb…

Voor ’s middags had Gerd via “The Fork” een tafeltje gereserveerd bij “Bombay Babu”, een Indisch restaurant op een tweetal kilometer van ons appartement. Via “the Fork” kregen we 50% korting op ons eten, niet op de drank. We wandelden er via het kustpad naartoe en kwamen daar iets over half twee toe, het gereserveerde uur. Blijkt dat de rolluiken nog naar beneden waren. Lap, wat is dat nu, reserveren met bevestiging bij een gesloten restaurant??? Komt daar de baas af, zegt die doodleuk dat het restaurant maar om half drie opengaat en de keuken om drie uur. Hoe kun je dan in godsnaam reserveren? Voor alles hebben ze een uitleg. Vóór de Corona waren ze om twaalf uur open maar ze hebben de uurregeling op de website van The Fork nog niet kunnen aanpassen…

Bon, soit, hetzij zo… genoeg restaurants in de buurt die wel iets willen verdienen aan ons. Onderweg had ik “Casa Pepe" gezien, dus wij in die richting. We zagen bij “Blue Martini” een bord buiten pronken met een aanlokkelijke menu voor 10,95 euro… voorgerecht, hoofdgerecht en dessert of koffie… wij daarbinnen, er was nog plaats op het terras en we maakten onze keuze.

Aperitiefje??? Ja hoor, dos sangría por favor… y pan con queso, tomate y ajo…

Als voorgerecht koos Gerd voor de mosselen, ik voor de gambas in look.

Als hoofdgerecht viel Gerd zijn keuze op een steak champignon, ik ging voor de sardines.

Het dessert was een flan caramel en we namen geen koffie maar een barraquito.

Met onze maag meer dan gevuld stapten we terug naar ons appartement. Onderweg reserveerde Gerd ons tafeltje voor morgenavond al. Aan het appartement ging ik nog wat verder richting Los Gigantes en ging Gerd nog eens zwemmen. Het was vandaag een bewolkte dag dus ik had geen zin om in het zwembad te gaan.

Eens terug in het appartement heb ik op ons terras nog uren zitten lezen… de Zeven Zussen, het verhaal van Storm, geschreven door Lucinda Riley. Dit is het tweede boek dus ik heb nog veel werk…

Vrijdag 12 november 2021

Voor onze laatste uitstap van deze reis zijn we rond het eiland gereden. Daarvoor hadden we zes bussen nodig. We vertrokken deze morgen in Puerto de Santiago naar La Orotava met een overstap in Icod de los Vinos. De overstap was nipt maar de vriendelijke buschauffeur wou wel eventjes wachten want onze buskaarten moesten nog bijgeladen worden.

In La Orotava maakten we een mooie wandeling in het koloniale stadje.

Vervolgens namen we de bus naar San Cristobal de la Laguna waar we nog een stadswandeling maakten in deze voormalige hoofdstad van Tenerife.

Via Santa Cruz de Tenerife en Costa Adeje kwamen we terug in Puerto de Santiago. De cirkel was rond, onze reis ook.

We hebben zeer hard genoten van het mooie Tenerife, het schoon weer en het lekkere eten. Onze batterijen zijn weer opgeladen. We kunnen er weer tegen…

Onze laatste avond hebben we in schoonheid afgesloten met een Spaans diner. Gerd had gereserveerd in Restaurante El Méson in Puerto de Santiago om 18u30. We hadden een tafeltje op het terras aan de straatkant.

Om te beginnen bestelden we ons een halve liter sangría met twee glazen. De ober kwam er door met een giraf waar hij ter plaatse nog bananenlikeur, Triple Sec en Brandy bijvoegde. Het fruit werd apart mee geserveerd zodat we deze er zelf naar believen konden aan toevoegen. Mooi gepresenteerd en heel lekker.. en meer dan een halve liter…

Als voorgerecht kozen we “Tabla mixta con salami, queso Blanco, queso Manchego, jamón, coppa, paté, aceitunas, mermelada de cebola y mermelada de Higos”, het hoofdgerecht werd een heerlijke paella. Afsluiten deden we met nog een typisch streekdrankje… een barraquito.

En als de rekening kwam, kregen we nog een drankje naar keuze en een sorbet van het huis…

Terug in ons appartement zijn we onze bagage beginnen pakken… het minst leuke aan een reis want dat wil zeggen dat het dan wel echt voorbij is…

Zaterdag 13 november 2021

Vandaag was het een reisdag.

Onze wekker liep om vijf uur af. Gerd had een taxi gereseveerd om kwart voor zes dus tegen die tijd hadden we ons klaargemaakt, een ontbijtje genomen en uitgecheckt. Dus wij naar de uitgang van ons complex, bleek er geen taxi te staan. Dus wij naar de bushalte waar de taxistand is… geen enkele taxi te zien..

Tja, wat nu. Op het moment dat Gerd begint te bellen komt er een taxi door, ik doe teken, hij stopt. Het was niet de gevraagde taxi maar we hadden er wel een. Voor een prijsje, zijnde 95 euro (normaal prijs is 115 euro) wou hij ons tot aan de luchthaven brengen maar we hadden onze buspas al dus, neen, tot aan Estacíon de GuaGua in Costa Adeje is goed voor ons. Dat kwam op 30 euro…

Aan het Estacíon de GuaGua in Costa Adeje namen we bus 110 naar Estacíon Intercambiador Santa Cruz de Tenerife, een rit van ongeveer een uur en tien minuten. Ik zag eerst de hemel oranje kleuren, in de buurt van Santa Cruz de Tenerife kwam de zon op…

Aangekomen in Estacíon Intercambiador Santa Cruz de Tenerife namen we bus 20 naar Airport Tenerife Norte. Alles verliep vlot op schema zodat we een drietal uur voor het opstijgen al in de luchthaven waren. De incheckbalie was nog niet open, er stonden nog lege stoelen dus nestelden we ons daar tot het tijd was om onze bagage af te geven. Onze PLF en onze boardingpassen hadden we al dus dat ging vlot… we konden naar de gate maar de welke wisten we toen nog niet, dat is meestal een uurtje op voorhand dus na de controle van de handbagage volgden we gate B want gate A was enkele voor vluchten binnen de Canarische Eilanden. “Binter” is o.a. een luchtvaartmaatschappij die tussen de eilanden vliegt… goed om weten voor in de toekomst…

Aan B28 kwam ons vliegtuig dat ons naar Airport Madrid Barajas bracht. We vertrokken goed op tijd, dat gaf een goed gevoel omdat we een connectie hadden in Madrid om daar verder door te vliegen naar Brussels Airport Zaventem. Tijdens de vlucht was er redelijk wat turbulentie want we vlogen over de Atlantische Oceaan…

In Madrid moesten we ook nog even wachten om te zien aan welke gate we moesten zijn voor onze volgende vlucht. Ondertussen hebben we een broodje mozzarella gekocht en natuurlijk opgegeten. We konden er weer tegen… Gerd had in Madrid ook nog onze treintickets bij den NMBS besteld.

Na een rustige vlucht landden we op tijd in Zaventem, onze bagage kwam er redelijk snel door zodat we onze eerst mogelijke trein konden halen. Eerst naar Brussel-Noord en een twintig tal minuten later naar Dendermonde. Rond half negen stonden we aan onze voordeur… direct het chauffageke opgezet, het was maar 15 graden in huis…

De was ingestoken, een spaghetti klaargemaakt en het normale leven kon weer beginnen…