Een regenachtige maandag in de Jura

20 september 2021 - Château-Chalon, Frankrijk

De weersvoorspellingen waren niet schitterend voor vandaag. Er was vrij veel kans op regen...

Voor onze laatste vakantiemaandag wakker geworden "vanzelf"...

Ik heb vorige nacht de kerkklokken amper gehoord, dus zeer goed geslapen...

Als ik ons blaffeturen open doe zie ik dat het geregend heeft, maar op dat moment is het over.

Gewassen, ontbeten, en dan klaarmaken voor een daguitstap.

Ik had gisteren op tinternet zitten snuisteren naar leuke dorpjes in de Jura en aan de hand van de GPS de afstand en reistijd vastgesteld.

Zo was ik op 6 dorpjes uitgekomen, wat een maximum is voor één dag, anders krijg je een "overdosis" autoritten en/of dorpjes bezoeken.

We zien wel wat we kunnen "verwerken", het blijft vakantie...

We starten bij dergelijke uitstappen altijd bij de verst afgelegen bestemming, en dat was Salins-Les-Bains.

We waren ook niet super vroeg op pad, en onderweg kwamen we nog een "route barree" tegen, en deze bleek echt afgesloten, zodat we een andere weg moesten zoeken...

Er viel enkel wat lichte miezer uit de lucht, dat viel mee...

Het is gelukt, en we geraakten met enige vertraging in Salins-Les-bains.

Parkeerplaats vinden was geen probleem.

Het is een stadje met een zeer modern thermaal bad, maar voor de rest is het zowat vergane glorie, maar het heeft wel iets...

Vrij veel leegstaande winkels en horecazaken, de huizen kunnen wel enig onderhoud gebruiken, maar 't is "puur".

We wandelen doorheen de straten richting centrum, passeren langs een leuk hotel, komen aan het Hotel de Ville,met een speciaal, kleurrijk koepeldak, en met daaraan vasthoudend een leuke kapel, die ook al moeite heeft om de tand des tijds te doorstaan...

Er werd gevraagd een kaarsje te ontsteken om daarmee de restauratie te helpen betalen, en ik heb dat dan ook maar gedaan. Ik zal bij gelegenheid eens passeren of onze donatie iets opgeleverd heeft...

Naast de thermale baden heeft Salins-Les-bains nog een andere "bezienswaardigheid", en dat is de "saline", de voormalige zoutwinning.

Ik kon mij daar moeilijk iets bij voorstellen, zoutwinning binnen een stad, maar het bezoek was zeker de moeite waard.

We hebben tijdens eerdere reizen in de Camargue, op Sicilië en in Peru al zoutwinningen bezocht, maar deze was compleet anders.

Ze dateerde uit de middeleeuwen, toen zout nog werd gebruikt als conserveringsmiddel om te pekelen, en het was toen een vrij duur "iets".

Er werd in de 14de eeuw een galerij uitgegraven van 165 meter lang en vele meters hoog, die volledig met stenen muren werd bekleed, en daarin werd het zoute water uit de bronnen opgevangen, om dan met een voor die tijd ingenieus systeem naar boven te pompen, en het daar in een soort droogovens te ontzilten door het water te laten verdampen.

Het was leuk die oude installaties te bezoeken, en de gidse deed haar uitleg uitvoerig en op een aangename wijze.

Ik heb weer iets bijgeleerd...

We zijn dan een kebab gaan eten in Salins-Les-bains, en vervolgens zouden we naar Arbois rijden.

Ik had nog efkes op tinternet gezien, en had gelezen dat er in Les Planches près Arbois een mooie waterval te bezichtigen was, en aangezien dat niet ver omrijden was, hebben we dat er dan maar bij genomen.

Het is een leuk dorpje, en de wandeling tot de waterval is een dikke kilometer van de parking, dus dat mag geen probleem zijn en dat was het ook niet.

De waterval was inderdaad zeer mooi, en op de terugweg volgden we een iets andere route en volgden het mooie riviertje, met nog verschillende kleinere watervalletjes.

Nog even in het dorpje rondgekuierd, mooie huisjes, een forellenkwekerij, waar toch nogal wat dode exemplaren ronddreven, mooi kerkje, en dan wij weer weg, richting Arbois.

Tot dan hadden we amper regen gehad, dus dat viel mee...

De weg naar Arbois was archieslecht, "trou en formation" vertelde een bord, maar die gaten waren er al...

Chans dat het maar een 3-tal kilometer was.

Arbois is het stadje waar Louis Pasteur een tijd heeft gewoond, met zijn ouders, voor hij naar Rijsel en Parijs ging studeren en les geven.

Zijn ouders en een deel van het gezin liggen hier begraven.

Rond Arbois liggen enorme wijngaarden, en het is een mooi stadje, dat volledig rond de figuur van Pasteur draait, het huis waar de familie woonde is nu trouwens een museum.

We wandelen er doorheen, op zoek naar een terrasje, of dergelijks, maar door het wisselvallige weer is vrijwel alles gesloten.

Het is al late namiddag, en dus beslissen we naar Maison Adèle terug te rijden,waar de drank altijd klaar en koud staat...

Terug een stukje omleiding door de route barree, maar tegen de zessen waren we terug.

Een hapje en drankje om deze dag nog niet echt af te sluiten, maar om onze avond aan te vatten.

We zouden deze avond gaan eten in Le Petit Castel hier in 't dorp, en ik had gisteren nog geïnformeerd en maandagavond waren ze open, het andere restaurant is net deze week met verlof, maar bij aankomst brandde er wel licht, maar toen ik aan de deurklink voelde, draaide madam zich om, en kwam zeggen dat ze gesloten waren.

Allez vooruit, we moesten elders iets gaan zoeken.

De auto in, richting Voiteur, al wisten we dat één restaurant daar ook gesloten is maandagavond.

Bij het andere was de verlichting aan, dus dat moest lukken.

Inderdaad, de Auberge de la Seille was open.

We waren de enige gasten.

De uitbater had denk ik al een wijnproeverij achter de rug, hij was een beetje tipsy, maar 't was nog te doen.

Veel keuze was er niet, maar Bettina heeft een forel besteld, en ik saucisse de morteau, een streekspecialiteit, met een mosterdsausje en gebakken patatjes.

Het was lekker, geen "wauw", maar wel lekker...

Nog een koffietje, en dan terug den berg op naar Chateau-Chalon.

Het is intussen beginnen te gieten, en van straatverlichting is er geen sprake.

Dus op het gemakske de terugrit gedaan, en nu mijn dagelijkse tekstje neerpennen.

Het was een leuke dag, we hebben slechts 2 van de 6 voorziene dorpjes bezocht, er nog eentje tussen geflanst, maar we hebben nog 4 dagen in de Jura, en voor de volgende dagen wordt er beter weer aangekondigd, al hebben we vandaag overdag ook omzeggens geen regen gehad.