Het paard van Sinterklaas was hier : "slecht weer vandaag..."

16 september 2021 - Tignale, Italië

Slecht weer is een zeer relatief begrip...

Gisterenavond hebben we de eerste regen gehad sedert onze aankomst in la Bella Italia...

Het was weer vrij laat voor we onze bedstee hebben opgezocht, en aangezien we nog in vakantie zijn, zijn we dan ook niet super vroeg opgestaan, gewoon, zonder wekker...

Als we buiten kijken zien we dat het geen schitterende dag is, maar dat deert ons niet...

Een wasje, ontbijt en dan trekken ze de hemelsluizen open...

Het begint voorwaar stevig te gieten, maar we zitten droog.

Voor vandaag hadden we een uitstap op "het land" gepland, geen boottocht, mede rekening houdend met de weersvoorspellingen...

Bettina doet verder met haar foto's, ik lees 't één en 't ander, en beantwoord een paar vraagjes van onze volgende verhuurders in Chateau-Chalon, in de Franse Jura, waar we zaterdag naar toe rijden...

Ze verwachten ons dus, joepie...

De buienradar gaf te kennen dat het omstreeks 11 uur 20 zou ophouden met regenen, en er stonden niet direct nieuwe plensbuien op het scherm...

Wij dus op weg met de auto, afdalen richting Gardameer...

Van hieruit is het telkens ongeveer 8 kilometer zakken naar het meer toe, langs een degelijke maar bochtige weg.

We rijden richting Maderno, wat er van op het meer iets leuks uit zag...

Daar aangekomen ons geparkeerd in een klein straatje, en dan op wandel richting meer...

Daar aangekomen zien we een prachtige promenade met helgroene bomen, type acacia, maar ik ben allesbehalve een boomkenner.

Het is mooi wandelen, het "slechte" weer houdt blijkbaar veel toeristen binnen, want het is zeer rustig.

Er vaart een ferry af naar Torri, maar voor ons geen boottocht vandaag.

We naderen het "centrum ", en passeren langs een aantal magnifieke huizen met weelderig begroeide en bebloemde tuinen...

Zalig, gewoon.

In Maderno staan er een tweetal kerkjes, één er van is open, en we gaan onze dagelijkse boetedoening volbrengen.

Heel mooi kerkje weer, prachtige fresco en weer een altaar in 2 verdiepingen...

Ik heb deze reis weer iets bijgeleerd...

We gaan verder op wandel door de leuke straatjes van Maderno, een oeroude fiat Panda, met een al even oude chauffeur rijdt ons voorbij, en de man zwaait uitbundig als hij ziet da'k hem en zijn automobieltje fotografeer, passeren langs een limonaia, die nu vol olijfbomen staat, langs een oude gesloten forneria, waar ze mijns insziens ofwel ovens ofwel potten en pannen maakten, en komen terug aan de hoofdweg, vlak bij de plaats waar we onze auto deponeerde...

We rijden terug richting Tignale, maar maken nog een stop in Gargnano, waar we eergisteren de boot namen richting Sirmione.

Het is immers een mooi stadje, en vandaag was het er enorm rustig...

De laatste ferry was al vertrokken en er waren enkel rondkuierende toeristen of keuvelende Italianen, zeker geen hordes zoals eergisteren of zoals gisteren in Limone sul Garda.

We kuieren met de hoop mee en passeren langs de prachtige macelleria, waar je niet anders kan, dan naar kijken.

De massa lekkernijen die er op die beperkte oppervlakte uitgestald staan, onbegrijpelijk, maar toch overzichtelijk.

Allerhande pastasoorten, al dan niet bereid, kaas, vlees, vleeswaren, wijn, andere dranken...Prachtig, leuk, gezellig...

We kopen een stukje kaas met paprika er in en een stuk pikante salami aan de "lopende meter".

Vervolgens gaan we citroenen kopen, om er thuis limoncello van te maken, van de schil dan toch...

We vervolgen onze weg naar 't haventje en ploffen ons neer op een terrasje voor onzen eersten Aperol Spritz van de dag...

Em was lekker, en d'er waren lekkere aperitiefhapjes bij...Viva Italia...

Op de terugweg naar de auto nog ne gelato gekocht, mooie kleurtjes,heerlijke smaken...

Het begint weer te druppelen, en dus keren we stilaan terug naar Tignale...

De tunnelkes door en dan ne kilometer of 8 klimmen...

Het gaat vlot, een Peroniken gedronken op ons voldoende overdekt terras, en verfrist onder de douche.

Ook al hebben we wat regen gehad, het is alles behalve koud...

Onze reservatie voor deze avond was niet in 't water gevallen deze keer, en, ook al is het terras overdekt van La Terrazza, voor de zekerheid had men iedereen binnen aan tafel gezet.

Vlotte bediening weer, zeer vriendelijk, en de mix van lokale vlees- en kaassoorten paste perfect bij de Aperol Spritz.

Bettina ging voor een lasagne, ik opteerde voor een entrecôte...

Perfect gegrild op het houtvuur...Het heeft meer dan gesmaakt.

Dessert hoeft vandaag niet, we zijn voldaan, maar ik vraag wel,naar dagelijkse gewoonte een espresso, een "doppio", nen dubbelen dus, deze keer.

Onze buurman van de tafel naast ons heeft ook een espresso gevraagd met "iets" er bij.

Hij krijgt een leuk glaasje, dat doet mij al goesting krijgen, en als de garçon dan komt aandraven met een lange, smalle fles van denk ik anderhalve meter lang, en hij krijgt daar zijn glaasje van volgegoten, dan moet ik weten wat dat is, vaneigens...

"Grappa Bonnolo" zegt de garçon en ik bestel er ook één...

De presentatie is schitterend, de grappa heel lekker...

De zaak bood ons nog als extraatje,  "krieken op grappa" aan, ook heel lekker, waarschijnlijk als compensatie voor onze vorige gemiste reservatie, en dat maakte ons avondje "af".

De dag was weer leuk, ook al hebben regen gehad, maar we hebben 't één en 't ander gezien en goe gegeten, en nu begint er ook nog een klank - en lichtspel boven het Gardameer, allemaal in de prijs begrepen...

We hebben er van genoten.

Ik ga nog een beetje bliksemschichten bekijken, en dan duiken we er in.

Morgen? Dat zien we dan wel, eerst het weer bekijken en zien we wel wat we doen...

Het beste nog, weir doen voesj, morgen is 't onze laatste volledige dag Italië reeds, maar wat we g'had hebben, da pakken z'ons nemeer af...