Onze laatste volledige dag in la Bella Italia

17 september 2021 - Tignale, Italië

Buona sera...

Het klank- en lichtspel gisterenavond was dik in orde, z'hadden op genen euro gekeken...

Onweer boven zee of een meer is altijd prachtig, enkel te hopen dat er geen mensen schade van ondervinden...

Hier alleszins geen hinder van gehad en we hebben genoten van het schouwspel...

Hoe lang het nog heeft geduurd kan ik niet vertellen, maar tegen deze ochtend was er alleszins overwegend blauw aan de hemel.

We hadden eerst het idee om een daguitstap naar Verona te maken, maar dan zouden we eerst ruim een uur moeten rijden met de auto naar Desenzano, om daar de trein te nemen, en bij terugkeer nog eens hetzelfde in de omgekeerde richting.

Nee, we gaan dat eens doen in een combi-citytrip naar Verona, Venetië en Padua, da' s een beter plan...

Dus, gaan we hier in de omgeving nog iets doen, want de fase van het niets-doen is nog niet ingetreden, dat komt nog, misschien...

Ik zoek efkes op tinternet naar wandelingen in en om Tignale, en meteen schiet de Caminata de la cascata tevoorschijn, de watervalwandeling...

Niveau : gemakkelijk, lengte : 6,5 kilometer, duur : 2,5 uur.

Ze vertrekt in Gardola, het "centrum" van Tignale, en passeert langs Oldesio, "ons" gehucht.

Ok, dat lijkt ons in orde...Waterflessen gevuld, wandelsokken en -schoenen aan, alles in de rugzak, de camera rond de hals, en we zijn er mee weg...

In "ons" gehucht komen we al snel een wegwijzertje tegen van wandelroute 265, en die moeten we volgen...

Een Duitssprekend koppel doet blijkbaar dezelfde wandeling, passeert ons terwijl we fotootjes maken, en gaat aan een splitsing, zonder wegwijzer, naar links...Wij volgen, maar na enige tijd keren zij terug, dus wij ook. Verkeerd gegokt.

Nu zitten we blijkbaar wel goed, want we komen weer wegwijzers tegen, en belanden zo, na een fikse klim, in Aer, een ander gehucht van Tignale(er zijn er zo 6).

Onderweg hebben we wel  prachtige uitzichten over het meer en dorpjes/gehuchtjes

In Aer staan er meerdere huisjes te koop, maar er is ook een barretje, Silvana, met een uitnodigend terrasje.

We hebben de uitnodiging aanvaard en een menuutje besteld van de beperkte kaart, Bettina had een foccacia mit käse und salami,en ik had een Piatina, een soort croque monsieur maar dan meer in de vorm van een wrap, mit käse und schinken, mit ein Nastro Azurro und ein Coca Cola...

Het was een versterking én verfrissing en gaf ons energie...

Er waren blijkbaar veel mensen deze wandeling aan het doen, en het terrasje had aantrok.

Wij weer op pad, en we kregen direct na ons noeneten een flinke afdaling als dessert.

Veel trapkes af, maar meestal moet ge ook weer naar boven wat ge gezakt zijt, newaar...

Het is een mooie wandeling, en we bereiken, na het nodige klefferwerk, de waterval...

Niet zo indrukwekkend als de Vic Falls, maar 't is mooi, toch wel enkele meters hoog.

Een aantal mensen zijn aan het plonzen in het vijvertje aan de voet van de waterval. Wij opteren voor het zwembad seffes.

Na een korte pauze gaan we verder, en er was sprake in de omschrijving van een steile trap, na de waterval.

Gemakkelijke wandeling? Mijn oor, serieus klauter- en klimwerk ja...

Er waren touwen en kabels gespannen om je naar boven helpen te klimmen, en dat was geen overbodige luxe.

Enfin, we hadden tijd, en voor getrainde wandelaars geen probleem...

We zijn er op 't gemaksken aan goed geraakt hoor, en daarna vervolgden we onze weg, die wel stukken beter bewandelbaar werd, maar toch nog licht stijgend was, maar dan zagen we helemaal rechts van ons terug het gehucht Aer liggen, en rechts onder ons Gardola, en nóg meer naar beneden stak de koepel van het kerkje van "ons" Oldesio de kop op.

De uitzichten over het Gardameer, de gehuchtjes en het Santuario Montecastello waren magnifiek.

We begonnen aan onze afdaling, gingen tot Gardola, en zakten dan meteen verder door tot Oldesio.

Onze kuitspieren hebben hun werk gedaan vandaag...

De Peroni op ons terras heeft gesmaakt, en daarna trekken we onze zwemspullen aan en gaan een verfrissend zwemmeken doen, bij "Ruculi",100 Meter verder op, en reserveren ons avondeten.

Na deze verfrissing onze spullen beginnen.opbergen, want morgen reizen we verder naar Chateau-Chalon in de Franse Jura, waar we onze laatste week van deze vakantie zullen doorbrengen.

Ons avondeten heeft gesmaakt, allebei een pasta met zeevruchten, ingeleid door een Aperol Spritz, vergezeld van een half literken witte wijn en bruiswater, en afgesloten met een tiramisu, voor mij met nen espresso.

Zo hebben we onze 2 weken Italië op een aangename manier kunnen afsluiten...

Het was een blij weerzien met dit land, dat één van onze favorieten is in Europa, samen met Frankrijk, het zal jullie wellicht niet verbazen.

Het was allemaal "nieuw" voor ons, deze regio's hadden we nog niet bezocht.

En, het is ons goed meegevallen.

Wel veel toeristen,maar wij behoren ook tot deze "massa", maar we zijn blij dat we deze streken bezocht, gezien, geroken en geproefd hebben.

Ik had veel over het Gardameer gehoord, heb het nu gezien en weet dat het hier zeer mooi is, het weer viel heel goed mee, enkel eergisteren efkes regen, en gisteren een paar wolkbreuken, maar nadien konden we weer op pad, en het onweer gisteren heeft ons niet gedeerd en was een mooi schouwspel.

Dat eten en drank in Italië heerlijk zijn, en dat er van alles veel variëteiten bestaan is ons weer bewezen, en het heeft allemaal gesmaakt, en de bediening was op z'n Italiaans, en wij hemmen da geiren...

We waren hier weer graag, in la Bella Italia, en keren zeker terug, maar we weten nog niet naar waar en wanneer, maar Sicilië blijft voor ons een topper..

A la prossima volta...

Demain, à partir de la douce France, j'espère...