Laatste volledige dag in de Jura...

24 september 2021 - Château-Chalon, Frankrijk

Inderdaad,het is onze laatste volledige dag in de Jura, zelfs de laatste volledige dag van deze vakantie...

We hadden nog niet direct gepland wat we vandaag nog gingen doen, maar niets doen was en is geen optie...

Baume-les-Messieurs was ons erg meegevallen, en wij hadden enkel het dorpje en de abdij bezocht na onze wandeling, en we wilden de watervallen ook wel eens zien, en het zicht op het dorp van op de impressionante rotsen die het dorpje omringen.

In de uitgebreide documentatie die in "ons" huisje beschikbaar is had Bettina een wandeling gevonden van een tiental kilometer, maar wel met ruim 400 meter klimmen tijdens die wandeling.

Enfin, we zullen wel zien of we het overleven, hé...En dat heb ik gedaan, of ik tikte dit niet...

Eerst met de wagen naar Baume-les-Messieurs, na ons ochtendritueel.

Slechts een 12-tal kilometer, dus we zijn er rap.

Aangezien het een luswandeling is kunnen we starten waar we willen, we komen weer aan de auto terug.

We rijden naar de Cascade des Tufs, dan hebben we die toch al gezien.

Daar geparkeerd, nog efkes sanitair ontlasten en dan langs de waterval, en zo begint onze beklimming, op ongeveer 375 meter hoogte.

We stijgen naar ruim 500 meter, dus 130 meter klimmen over zeer korte afstand.

Dat wordt dus trappen doen.

In het begin zijn deze gebetonneerd,  maar na korte tijd zijn het gewone houten balkjes...

Al puffend naar boven, de zon is weer van de partij, maar we hebben tijd, en er zit niemand achter ons.

We zijn blijkbaar de enigen die rond dit tijdstip de wandeling beginnen.

Ik heb niet getimed, maar na enkele adempauzes bereiken we de eerste Belvedère op 507 meter hoogte.

We hebben er een mooi uitzicht over de vallei, de watervallen en de Cirque de Baume, zoals de rotsmassa's die het prachtige dorpje als het ware omhelzen,  worden genoemd.

Onze wandeling vervolgt naar links, en gaat al snel doorheen een prachtig bos.

Brandhout genoeg hier, het ligt netjes gestapeld langs weerszijden van de bosweg, tientallen meters lang, een tweetal meter hoog.

Zeer originele afsluiting, hoor...

We vervolgen onze bosweg, na 2,5 kilometer komen we even bij een verharde weg, én van daar is het nog 1,1 kilometer naar het Croix Suchot, dat op 510 meter hoogte boven Baume-les-Messieurs uitsteekt.

Onderweg hebben we al een paar keer een prachtig uitzicht gehad op het dorp en de abdij, want we wandelen als het ware op de rand van de rotsen.

De afgronden zijn diep...

We bereiken het Croix Suchot vrij vlot, en vanaf daar is het 1,9 kilometer naar de abdij.

Het uitzicht over de vallei, de rotspartijen, dorp en abdij is magnifiek...

Het is intussen één uur gepasseerd en we hebben woensdag lekker gegeten in restaurant "Café de l'abbaye", en we vragen ons af tot welk uur de keuken open zou zijn...

Efkes opgezocht op tinternet en getelefoneerd, en tot half drie kunnen we tafelen.

Het is 20 na één als we vertrekken, en 1,9 kilometer wandelen...Dat moet lukken.

Het is wel bergaf langs een heel smal bospaadje, waarvan je beter niet af glijdt, behoorlijk steil,...Ik denk dat je snel beneden zou zijn, maar 't is te zien in welke toestand...

We blijven voorzichtig en we halen ons "tijdslot" gemakkelijk.

Rond 14 uur zijn we ter plaatse, de grote drukte is voorbij, dus hebben we een tafeltje in de schaduw van een parasol kunnen bemachtigen, want de zon geeft volle petrol vandaag...

Bettina start met een Kir met cassis, ik bestel een lokaal streekbierken, Le Rouget, blond, en 't mag ne grote zijn...

Bettina houdt het sober, een slaatje met karper en gravlax van forel, ik ga nog eens voor het menu. Ik neem het zelfde voorgerecht van woensdag met geitenkaas en gravlax van forel en een coulis van rode biet, daarna magret de canard, en, voor onze laatste dag, nog een café gourmand, met een crème bruleetje, een panna cotta en een bolleke ijs, Bettina neemt haar nog een parfait, een soort ijs met meringue en crème fraiche...

Het heeft weer gesmaakt, en we hebben de nodige brandstof opgedaan om de laatste 2,3 kilometer te overbruggen vanaf de abdij, tot aan de watervallen, waar de Peugeot ons opwacht.

Onderweg passeren we nog een aantal koeien, die rustig aan het herkauwen zijn met hun kroost kalfjes er bij...

Het is verdomd warm, vandaag, en na een pauze op een bankje in de schaduw van een aantal bomen, bereiken we de watervallen weer.

Daar is het lekker koel door de nabijheid van het frisse water.

Nog enkele "kiekjes", en dan terug naar Chateau-Chalon. Onderweg nog een baguette gekocht bij de bakker in Voiteur, en dan terug naar ons huisje...

Al wat opgeruimd, een verfrissing gedronken en dan wordt er op de deur geklopt. Wie zou dat zijn?

Het is onze "huisbaas" , André, die komt informeren of alles naar wens is verlopen.

Hij en zijn vrouw zijn ook een weekje weg geweest bij vrienden in Aix-en-Provence.

We hebben een gezellige babbel.

Alles is ook naar wens verlopen, la Maison Adèle is een leuk huis, mooi ingericht, en al wat we nodig hadden was aanwezig.

Voor ons was dit weer een leuke week, en we kunnen op heel onze vakantie van 4 weken in de Cevennes, de 5 terre, Reggio Emilia, het Gardameer en de Jura met plezier terug kijken.

Alles is vlot verlopen, het weer was meestal schitterend, de logies waren ok, de verplaatsingen verliepen, files uitgezonderd, meestal vlot, en we hebben lekker gegeten en gedronken.

Morgen nog een terugreis van zowat 650 kilometer, met een tussenstop in Luxemburg, en het zit er weer op voor deze keer.