Eerste volledige dag in de Franse Jura...

19 september 2021 - Château-Chalon, Frankrijk

Gisteren nog tamelijk lang met van alles en nog wat bezig geweest, en dan ons "nieuwe" bed in...

Het is een goede harde matras, dat hemmen we geiren...

Ik geraak vrij vlot in slaap, maar hoor toch geregeld de kerkklokken het uur en het half uur weergeven...

Soms in stereo, ofwel is er een tweede klokkentoren, of er is een programmatiefout...

Enfin, ik kom de nacht goed door, voel mij uitgerust, en wanneer ik opsta voor een toiletbezoek zie ik dat het al klaar is buiten...

Ik doe ons blaffeturen open en kom tot de constatatie dat het aan het regenen is.

Dat stond niet in het contract...

Tja, tot op heden hebben we meestal goe weer g'had, en op ruim 3 weken kan dat dan al eens voorvallen.

Bettina bakt mij 2 spiegeleitjes bij het ontbijt, precies congé...

Daarna gaan we nog wat inkopen doen, wat we gisteren vergeten waren en we hadden gezien dat ze in den "Atac" in Voiteur luie-wijven-kiekens verkopen.

Wij dus daarheen met de auto, hier in Chateau-Chalon is geen enkele winkel, om die bijna 5 kilometer langs de weg te overbruggen.

De wolken hangen laag, een heel ander zicht op de wijngaarden dan gisteren...

Blijkbaar veel luie wijven in de streek, want alle kiekens waren al verkocht, gedomme...

Dan maar kipfilekes, da's ook nie slecht...

Samen koken, gezellig toch, hé...

Intussen via WhatsApp een foto doorgestuurd gekregen van de toogmaten bij Marleen van de Pronten, die hun, en ook mijn, geliefde zondagmiddagactiviteit, het "tooghangen" op een barkruk, weer mogen uitoefenen...

Die overgang op 1 september heb ik niet meegemaakt, maar ik haal mijn schade wel in...

De regen is intussen serieus geminderd, en we moeten toch onze dagelijkse portie beweging hebben, dus wandelsokken, wandelschoenen en regenjas aan, en we gaan terug richting Voiteur, maar dan langs een binnenweg, doorheen het bos en de wijngaarden...

Het gaat serieus bergaf met ons, op 2,4 kilometer dalen we 202 meter.

De kuitspieren zijn intussen losgeweekt, dus geen probleem.

Het is een prachtig bospad, en de wegen door de wijngaarden zijn ook schitterend.

De regen is intussen foetsie en er komt zelfs wat blauw doorheen de grijze hemel.

We wandelen doorheen Voiteur, waar alles gesloten is : de bakker, den Atac, zelfs de plaatselijke Bar-Tabac wil mij mijn zondags pintje niet verkopen...

Dan maar weer richting Chateau-Chalon, 202 meter omhoog, maar we nemen een andere weg, volledig door andere wijngaarden.

Het is stevig klimmen, maar we hebben geen haast en ik neem geregeld adempauze om terzelfdertijd van de prachtige panorama's te genieten, en besef hoe snel we stijgen.

Voor we het beseffen staan we weer aan de voet van Chateau-Chalon, dat op een rots is gebouwd.

Net vóór we het dorp binnen klefferen passeren we nog langs een druivenconservatorium...

Het gemeentebestuur heeft op een lap grond, die ze ergens uit de erfenis van één of andere wijnboer hebben overgehouden, een mini-wijngaard aangelegd, waarin alle wijnrassen, die in de Jura worden verbouwd, met een aantal wijnstokken, vertegenwoordigd zijn.

Het zouden er 52 moeten zijn, en ik geloof dat...

We bereiken "ons" dorp, en ik had gehoopt in het specialiteitenwinkeltje, dat zondag open is, iets te gaan consumeren, maar het terras is toe wegens de regen.

Op het einde van onze wandeling was het inderdaad weer beginnen te druppelen, maar niet erg intens...

We bereiken Maison Adèle, het is intussen ruim na half zes, en dus zorgen we voor onze eigen aperitief, ne Lillet Rosé, met agrum, wat we leren kennen hebben in Sarlat, tijdens onze junivakantie met Ann en Luc...

Daarna onze was ingestoken, alles is present, wasmachine en droogkast, dan kunnen we verder tot het einde van onze vakantie aanstaande zaterdag.

Nog wat zitten uitpluizen voor onze volgende dagen, kaas en wijn als avondeten, en nu zitten tokkelen met "the Boss" die ons gezelschap houdt, den brave mens, op de achtergrond...

Ook al was het een regenachtige dag, het was weer leuk, Chateau-Chalon staat niet voor niets op de lijst van mooiste dorpjes van Frankrijk, de ligging op de rots boven de uitgestrekte wijngaarden maakt het indrukwekkend.

Blij dat ik dit dorpje en dit vakantiehuis op tinternet heb gevonden...

Nog ne goeien avond, hopelijk hebben jullie kunnen genieten van 't weekend. Wij alleszins wel...