Een dagje Gardameer

14 september 2021 - Tignale, Italië

We hadden ons voorgenomen vandaag het Gardameer, een deel er van toch, en de dorpjes er rond, eens vanaf het water te gaan bekijken.

Ons eerste gedacht was de ferry te nemen vanaf Limone del Garda, een dorpje, beneden aan het meer, naar Malcesino, aan de overkant van het meer, en terug.

Gisterenavond was ik nog wat aan het snuisteren op de website van Navigazione del Lago,een Italiaanse overheidsdienst die de uitbating verzorgt van de overzetdiensten op het Lago Maggiore, het Lago di Como  en het Lago di Garda...

Daar ontdekte ik dat er in Gargnano, het dorpje beneden de berg, waar we zaterdag waren voorbij gereden, ook een stopplaats was van de overzet, en dat we daarmee onder andere  naar Sirmione konden...

Dat leek ons wel leuk...

Dus, na een goeie nachtrust en een goeie douche een ontbijtje genomen en dan de auto in naar Gargnano...

Een kleine 10 kilometer bergaf, en op 't laatst nog door een 3-tal smalle tunnelkes, maar geen probleem, we zijn er vlot geraakt.

In het leuke stadje een parkeerplaats voor onze auto gevonden, hopelijk mochten we daar staan, maar niets wees er ons op dat dat niet zo was,  en dus op wandel, op zoek naar de kade waar de ferry aanlegt, en naar een ticket.

Eerst aan een hotelbalie de richting gevraagd, en dan in die richting gewandeld.

We passeerden de toeristische dienst, en gingen daar nog wat info vragen, Gargnano is een heel mooi stadje, en de vriendelijke dame was zo vrij ons 2 kortingkaartjes voor de ferry te geven,waarmee we toch 20% korting kregen.

Wij verder, naar het kantoortje van de Navigazione del Lago, en de gedienstige ambtenaar van dienst verkocht ons 2 retourtjes Gargnano-Sirmione...

De "trage" boot vertrok pas om 11 uur 02,en we moesten best een kwartiertje vooraf ter plaatse zijn.

Dus zijn we nog even op wandel geweest...

Deze kant van het Gardameer wordt wel eens de "limonekant" genoemd, omdat  er veel citroenen worden gekweekt,in een speciaal soort serres...

De Franciskanen hebben deze destijds geïntroduceerd in deze regio, en tegenwoordig worden hier nog massa's citroenen gekweekt.

Van deze citroenen wordt onder andere lekkere limoncino gemaakt...

In Gargnano is het voormalige Franciskanenklooster omgevormd tot een tentoonstellingsruimte.

We gingen even op bezoek in het mooie kerkje, in het mooie klooster, dat nog in restauratie is, langs zo een citroenenkwekerij...

Dan was het tijd voor de boottocht...

De boot was quasi op tijd, en we konden een plaatsje bemachtigen op het voordek...

We kozen het ruime sop...

De boot heeft verschillende stopplaatsen om passagiers op te laden of te laten afstappen.

We varen de kust af, met prachtige panorama's, langs leuke dorpjes, cipressen die het landschap een zeer Zuiders tintje geven, af en toe palmbomen en heerlijk bloeiende oleanders en andere kleurrijke bloemen...Zalig uitzicht...

We leggen vervolgens aan in Maderno, Gardone, Salò en Portese...

Stuk voor stuk mooie dorpjes, zeer  kleurrijk en fleurig, met leuke gebouwen...

Dit geeft toch wel een op en top vakantiegevoel, en 't is niet te verbazen dat hier veel toeristen zijn...

De boot loopt aardig vol, maar er is meer dan voldoende plaats.

Het weer is prachtig, de belichting op het water, de dorpjes en de natuur zijn schitterend...

Het is echt genieten, aan een rustig tempo...

De boot doet er in totaal 2 en een uur over, stopplaatsen inbegrepen, om ons in Sirmione te brengen.

Sirmione is, zelfs nu het hoogseizoen voorbij is, nog heel druk bezocht, en is op zich eigenlijk heel klein, en in het centrum een aaneenschakeling van pizzeria's, gelateria's en souvenirshop...

Er staat wel een mooi middeleeuws kasteel, en net er voor staat er een verkoper die allerhande gezonde producten verkoopt, meestal gelinkt aan citroenen...

We kopen ons een heerlijke, zure, limonata, die heel verfrissend is in dit warme weer.

Wij gaan op zoek naar de Grotte di Catullo... en vinden deze vlot. Het is een ruïne van een Romeinse nederzetting die vrij goed bewaard is gebleven.

We bezoeken deze site,  die langs het meer ligt en langs het strand, waar velen aan het pootje baden zijn, en wandelen rustig terug naar het "centrum" en nemen daar de "trage" boot terug. Je kan ook opteren voor een fast-ferry, maar dan zit je binnen in een draagvleugelboot, en heb je geen voeling met het meer...

Wij hoeven niet snel terug te zijn, dus maar weer 2 en een half uur genieten van het Gardameer en omgeving.

We passeren de mooie dorpjes in omgekeerde volgorde, om rond 18 uur weer in Gargnano te arriveren.

Met de auto terug, een verfrissing in ons appartementje, en dan zouden we hier beneden gaan eten in La Terrazza...

We waren daar zaterdagavond bij onze aankomst gaan eten, er was toen enkel binnen plaats, en hadden toen een tafeltje buiten gereserveerd voor deze avond, maar die reservatie was blijkbaar niet genoteerd.

We konden weer een tafeltje binnen krijgen, maar daar hadden we geen goesting in, en dan zijn we wat verder,  bij Ruculi, waar we ook gaan zwemmen, gaan eten, en daar was nog plaats buiten.

Eerst een schotel met parmahesp, burrata, een romige kaas uit Zuid-Italië, en ansjovis...Zeer lekker, en een goeie vulling...Ik heb daarna nog een pizza verorberd, Bettina een spaghetti con vongole...

Het was lekker...

Nu beëindig ik het relaas van deze prachtige dag...

Morgen zien we wel hoe de weersomstandigheden zijn om te bepalen wat we gaan doen...