Een dag verlof...

15 september 2021 - Tignale, Italië

We hebben ons voor vandaag een dag verlof aangevraagd, en hem zelf goedgekeurd...

Da's 't voordeel op vakantie : je bent je eigen baas, en aangezien we logeren in een appartementje zijn we ook aan geen ontbijturen en dergelijke gebonden...

Niets moet, alles kan...

Gisteren vrij laat gaan slapen, en deze morgen dan ook wat langer geslapen...

Ontbijtje genomen en dan wat verder zitten kijken hoe ik zaterdag naar Frankrijk, de Jura, zal rijden...

Ik vermoed door Zwitserland, ook al moeten we een autowegenvignet aanschaffen, de Mont Blanctunnel is duurder dan dat vignet, maar ik bezie het nog wel.

Daarna ons klaargemaakt voor een uitstapje naar het Gardameer, maar dan de andere richting uit, richting Limone sul Garda...

Het Gardameer heeft blijkbaar iets met citroenen, en wij, zure mensen, ook...

Gisteren hebben we al een eerste kennismaking gehad in Gargnano, en dus rijden we vandaag naar Limone, de hoofdstad van de citroen aan het Gardameer...

Het is er druk, onze auto achtergelaten in een betaalparking, waar net één plaatsje was vrijgekomen, en dan op wandel...

Het is een gezellig stadje, smalle steegjes met overal verwijzingen naar citroenen.

We volgen de wegwijzertjes in het midden van de geplaveide straatjes naar het "Limonaia del Castèl".

Het blijkt een soort museum, meer een eerbetoon, te zijn, aan deze lekkere vrucht, en aanverwante citrusvruchten, als de sinaasappel, limoen, pompelmoes, pomelo, kumquat en nog veel meer.

Je doorloopt een oude citroenkwekerij, en alles is mooi verzorgd weergegeven, en je wandelt doorheen galerijen met momenteel mooie rijpe vruchten.

Het is leuk en mooi gedaan, we hebben er van genoten.

Daarna gaan we op zoek naar de aanlegsteiger van de Navigazione del Lago, want ons boottochtje van gisteren smaakte naar meer Gardameer...

Vanaf Limone sul Garda gaan er geregeld ferry's naar de overkant van het meer in Malcesine...

We kopen ons retourticket, ons reductieticket werkt blijkbaar vandaag ook nog, en gaan 2 pannini, allez,elk eentje, eten, en ik proef er een Nastro Azurro bij...Dat biertje, van Peroni, kende ik al, maar 't was de eerste keer dit jaar dat het in de aanbieding zat...

Het heeft gesmaakt...

Daarna nog efkes rondwandelen, en bij de aanlegsteiger ons efkes neergezet op een boordsteen.

Naast mij lag een gele plastic zak, onbeheerd...

Niemand keek er naar om en het zag er niet direct een bompakket uit...

Toch efkes gekeken, en het bleek een nief sjakosj te zijn, vandaag gekocht in Malcesine voor 58 euro, het bonnetje zat er bij.

Nog wat afgewacht, en ze toch meegenomen, maar als we net richting ferry gingen kwam er een man aangestapt die duidelijk niet op zijn gemak was...

Hij ging in de richting waar wij hadden gezeten en zocht duidelijk iets. Ik stapte op hem af en vroeg hem, met het gele plastic zakje in de hand, of hij daar toevallig naar op zoek was? Hij was Duitstalig, maar sprak toch behoorlijk Engels, en was verschrikkelijk blij dat hij zijn vrouw haar nief sjakosj had terug gevonden.

Anders had hij wat meegemaakt...

Blijkbaar een bekend verhaal : zij vergeet iets, en hij heeft de boter opgevreten als 't niet terug gevonden wordt...

De mensen hebben ons alleszins meermaals bedankt...

Om 20 na 2 was de ferry er, veel volk, maar meer dan genoeg plaats.

De oversteek duurt maar een half uurtje...

Het is wel bewolkt vandaag, maar il sole komt toch geregeld piepen...

Malcesine, dat wordt gedomineerd door een middeleeuwse burcht, komt naderbij...

We leggen aan,en gaan op stap doorheen de smalle straatjes richting Castello...

De bordjes wijzen de weg...

Het is een mooi kasteel, langs de buitenkant alleszins, en we doen onze tweede portie cultuur van de dag op.

Goethe heeft hier blijkbaar nog gelogeerd, maar het kasteel is mooi gerestaureerd, en van op de toren heb je, na een fikse beklimming, een prachtig uitzicht  over het stadje en het meer...

Na ons bezoek aan het kasteel dwalen we nog een tijdje doorheen de smalle straatjes, voorzien van trattoria's, pizzeria's, gelateria's  en horden Duitstaligen...

Je wordt hier permanent in 't Duits aangesproken, en, ook al behoor ik tot het leger van de 1000 dikke Duitsers die Hugo Matthysen zo vrolijk bezingt in "Blankenberge", ik heb er problemen mee dat de Italianen zich verlagen om hun eigen prachtige taal  te verloochenen...

Maar ja, voor geld danst den beer, zegt men in 't schoon Vlaams, en al bij al gebeurt het zelfde bij ons...

Ik blijf alleszins mijn beste Italiaans boven halen...

Daarna zakken we af naar de aanlegsteiger en in afwachting van een ferry nuttigen we onze eerste Aperol Spritz van de dag...

De ferry daagt al snel op, er is enige verwarring waar hij naar toe gaat, maar hij dropt ons netjes in Limone sul Garda en we wandelen terug naar onze auto.

Parkeergeld vereffend en terug naar Tignale, doorheen een groot aantal tunnels, waarvan eentje van  ruim 3 kilometer...

De terugrit, die in totaal slechts een achttiental kilometer behelst, gaat vlot, en, eens in Tignale gaan we direct onze voorraad drank en eten aanvullen voor de resterende dagen.

Daarna even verfrist in ons appartement, en dan zijn we weer gaan eten bij Ruculi.

Bij Al Terrazzo was het weer volgeboekt, maar voor morgen hebben we nog eens gereserveerd, en hopelijk deze keer met succes...

Na een Limoncello Spritz ging Bettina voor kip met gegrilde groenten, en ik heb een spaghetti allo scoglio, met zeevruchten is dat, naar binnen gewerkt.

Het wijntje smaakte bij 't eten...

Geen voorgerecht vandaag, en dus mag er nog een dessertje bij, en de tiramisu mocht er best wezen.

Nu nog een limoncino op ons terrasje,bij het tikken van deze tekst, en we sluiten deze dag stilaan af, al zal er seffes nog wel een Peroni-ken ingaan, denk ik...

Morgen zien we opnieuw wat we doen, we bezien het weer wel, want deze avond heeft het hier voor 't eerst sinds onze aankomst aan het Gardameer licht geregend, maar efkes maar...