Dag 23 - Colombia : Zondag, rustdag, ronddwalen in Barichara

15 maart 2020 - Barichara, Colombia

Ik heb vorige nacht niet zo goed geslapen, maar ook niet echt rampzalig...

Sommige volgers houden blijkbaar geen rekening met het tijdsverschil en lezen niet optimaal wat we publiceren en vragen dan om 2 uur lokale tijd of we goed thuisgeraakt zijn...

Nog een kleine week wachten, en stel de vraag dan nog eens opnieuw...

Hopelijk kan ik dan bevestigend antwoorden...

Rond 2 uur heeft het hier een tijdje geregend, maar tegen deze morgen lag er nog wel wat nat, maar er zat al veel blauw in de lucht.

Iets na 9 daagde onze "hospita" op om ons onder het prachtige afdak weer een lekker gevarieerd ontbijt voor te schotelen...

Daarna maken we er een luie zondag van. Alles op het gemakske aan, batterijen van de toestellen checken en waar nodig bijladen, nog wat lezen over Barichara, en dan maken we ons klaar om op stap te gaan in dit prachtige stadje.

Het mooiste kapelletje, dat van Santa Bárbara, is vlak bij ons logement gelegen, en tevens op het hoogste punt van de stad.

We starten daar...Het is inderdaad een mooi koloniaal kerkje eigenlijk, met een leuk pleintje er voor.

Er staat een verkoper die onder andere geroosterde mieren verkoopt, maar ons ontbijt bevatte naar onze mening voldoende proteïnen...

Naast het kerkje ligt een parkje waarin lokale beeldhouwers hun sculpturen ten toon stellen.

Er zitten mooie stukken tussen, en van daar af is er een mooi zicht op de vallei.

We wandelen verder langs het punt waar gisteren onze Camino Real-wandeling begon, en waar Simon Bolivar, dé vrijheidsstrijder numero uno in Latijns-Amerika, die hier naar verluidt is geweest, van op zijn sokkel neerkijkt op de mooie vallei...

Iets verder is er een mirador, mét mooi terras, van de Bolibar, leuke naam trouwens.

Het is zondagmiddag, één uur, en wat doet een Belgisch toerist in Barichara dan? Juist...aperitieven!!!

De barman is al wakker en prepareert een heerlijke mojito voor mij en een daiquiry van maracuya voor Bettina.

Met een dergelijk zicht op de prachtige vallei smaakt dit nog meer.

Onder het terras zijn geitjes hun maag aan het vullen, die  vervolgens waarschijnlijk de melk leveren voor de kaaswinkel "Don queso" die naast de Bolibar is gelegen.

Als de aperitief is verzwolgen stappen we verder langs een ander kapelletje, de Capilla de Jesús, waarlangs het kerkhof is gelegen.

Het kerkhof sluit om 12 uur op zondag, dus we konden er niet in, maar we konden het kleurrijke kerkhof wel door de afrastering bekijken.

Daarna kuierden we verder door de hobbelige koloniale straatjes, onder andere langs de Capilla de San Antonio.

Eigenlijk is Barichara niet zo heel groot, we dwalen verder en komen terug terecht op de Plaza Central.

In de schaduw van de palm- en andere bomen, bij de onvermijdelijke fontein, zitten Colombiaanse gezinnetjes hun zondag te "vieren".

Het gaat er rustig aan toe, zondag, de dag des heren...

Bettina gaat nog eens de kathedraal binnen...Ik beperk mij tot het mensen spotten op het plein.

Bij het buitenkomen ontmoet Bettina 2 Vlaamse vrouwen, die we eerder al ontmoetten in Barichara, en die sinds vorige week voor 3 weken op rondreis zijn in dit leuke land.

Ze keuvelen een tijd lang over wat wij en zij al hebben bezocht hier en wat wij en zij nog gepland hebben.

Zo komen we te weten dat je je als Belg kan registreren bij de Fod Buitenlandse Zaken wanneer je in 't buitenland op reis bent, zodat ze je eventueel kunnen contacteren met richtlijnen...

In deze barre Corona-virustijden kan dat nooit kwaad, en dus doe ik dat bij terugkeer in Casa Barichara Feliz...

We drinken nog wat op het leuke centrale plein en puffen dan naar boven, richting logement.

Daar een laatste maal ons zwembadje gebezigd, en seffes gaan we nog eens eten bij "Elvia", omdat het ons gisteren zóóó gesmaakt  heeft.

Morgen maken we onze voorlaatste verplaatsing binnen Colombia.

We reizen met de bus van Barichara naar San Gil, waar we normaal gezien een bus moeten vinden richting Barbosa-Tunja, om van daar dan een laatste bus te vinden naar Villa de Leyva, waar we 2 nachten logeren.

Het worden nog eens tamelijk wat busuren, maar normaal gezien een pak minder dan onze vorige verplaatsing.

Hasta mañana, y buenas noches