Dag 16 - Colombia : Reisdag : Cartagena - Santa Marta

8 maart 2020 - Santa Marta, Colombia

We realiseren ons dat we over half weg zijn in onze "grote" vakantie...

Deze nacht weer lekker geslapen in het zalige bed.

We hadden onze wekker op half zeven gezet deze morgen, maar we waren iets er voor vanzelf wakker geworden.

Zondagmorgen, maar de kraanmannen in de haven van Cartagena, waar we vlak bij logeerden de vorige 5 nachten, zijn al lustig containerkes aan het verplaatsen en op een containerschip aan het laden.

Er is weer een "vers" cruiseschip aangemeerd deze nacht of morgen, de 2 van gisteren hebben we gisterenavond nog zien vertrekken.

We nemen ons laatste Holiday Inn express-ontbijt tot ons en checken uit.

Er wordt een taxi voor ons gebeld en tegen dat we van de 10de verdieping naar het gelijkvloers zijn gezakt met de lift, staat die er al.

De busterminal ligt een achttal kilometer buiten het stadscentrum, dus het is een aardig ritje.

Zondagmorgen, ook in Colombia weinig verkeer, dus iets na achten zijn we al aan het busstation.

We zien meteen de loketten van Expreso Brasilia, waar ik gisteren online boekte, en overhandig onze voucher.

Geen probleem, even de paspoorts checken, en we hebben onze tickets te pakken.

Tinternet is toch iets handigs...

Als we willen konden we nog met de bus van 8 uur 15 mee, maar dan zaten we meer achteraan.

We wachtten liever nog een half uurtje , op die bus hadden we een reservatie voor zitjes 1 en 2.

Het was wel even zoeken aan welke "kade" onze bus zou vertrekken, die busstations hier zijn vrij groot, zeker in steden als Cartagena, maar de behulpzame Colombianen loodsen er ons heen.

De bus is er al, bagage in de koffer en we nemen onze zitjes in.

Gemakkelijke zetels, genoeg beenruimte, en de bus vertrekt iets voor negenen, met een tiental minuten vertraging...

Geen probleem, we hebben geen haast...

De rit zou 4 en een half uur duren, een paar stops, onder andere in Barranquilla, inbegrepen.

Mooie landschappen onderweg, stukken mangrove, we volgen immers de Caribische kust, over een vrij indrukwekkende hangbrug op het idee van de "Pont de Normandie", maar niet zo hoog, en zo belanden we omstreeks kwart voor 2 in het busstation van Santa Marta.

Dit is ook een viertal kilometer buiten het centrum gelegen, maar de gele taxi's staan te popelen.

We geraken zeer vlot aan het  Masaya-hotel. We hebben in San Agustin ook reeds in een hotel van deze miniketen gelogeerd.

Daar waren het exotische hutjes in de natuur, hier is het een koloniaal gebouw, omgebouwd tot hostel.

Je kan hier bedden huren op een slaapzaal voor 6 voor backpackers, maar we hebben deze fase in ons leven grotendeels afgesloten, sommige opwellingen niet te na gesproken, als daar zijn Aa Ballenweek-end, Vaderkamp, Oud-Leidingsweek-end VKSJ Heizijde, maar ik wil dat anderen ook niet aandoen...

Nee, we hebben een kamer voor 2 met eigen badkamer.

De sfeer is zeer leuk, en het is ook maar voor één nacht.

De kamer is maar om 3 uur klaar, maar de bar is open, het is zondag en weer om een verkoeling te nuttigen.

De Piña Colada en de Coco Loco smaken enorm...

Daarna kunnen naar de kamer...

Bagage afgezet, en dan gaan we eens op stap in Santa Marta. De Spanjaarden zijn hier destijds aan wal gegaan, en hebben pas later Cartagena als belangrijkste haven uitgekozen.

Het historisch centrum is hier dan ook klein, en er werden reeds een pak kantoorgebouwen tussen gebouwd.

Het blijft evenwel een leuk stadje, maar niet om echt lang te vertoeven.

We wandelen langs de straten, richting zee, en daar, aan het strand, zijn de Colombianen ook hun zondag aan het vieren.

Een drukte van jewelste : drankverkopers, verkopers van ijscreme, nootjes, chorizo's op de barbacoa, waar we d'er eentje van proeven...

Families zitten op het strand of onder de bomen in de schaduw, kinderen ravotten in het water of genieten van hun zondags crèmmeken, grootouders sjotten met hun kleinkinderen...

Intussen duiken een aantal pelikanen geregeld het zeewater in om een visje op te peuzelen...

Gezellige drukte. We wandelen verder doorheen het koloniale centrummetje, waar genoeg bars en restaurants zijn, de happy hours vliegen je om de oren.

We gaan even terug naar ons hotel om wat af te koelen en te verpozen.

Deze avond dan nog eens op stap gegaan om te gaan eten.

Eerst 2 happy hour-mojito's, eentje voor elk, Hollanders als we zijn, en daarna heb ik nog eens ne lekkere steak met rode wijnsaus en geroosterde patatjes gegeten, terwijl Bettina zich een Thaise curry van camarones met rijst en amandelen heeft laten smaken...

Daarna heb ik nog afgesloten met een lekkere espresso doble, lekkere Colombiaanse koffie...

Dat was weer lekker, we staan er weer stevig op, en wandelen op ons gemak terug naar ons hotel...

Bij terugkeer in het hotel zijn we, om ons week-end af te sluiten, nog een mojitoken gaan nuttigen in de bar op het dakterras.

Intussen is de electriciteit hier net voor de tweede keer uitgevallen.

Ik tik nog efkes verder.

Morgen reizen we van hier naar El Zaino, da's een plaatske niet ver van hier met de bus.

Daar logeren we 3 nachten vlak bij de ingang van het Tayrona Nationaal Park, naar 't schijnt de moeite.

We zijn benieuwd...We vertellen het wel hoor.

Buonas noches, en tot de volgende...