Dag 12 - Colombia : Cartagena

4 maart 2020 - Cartagena, Colombia

Vandaag en de volgende dagen zijn we in Cartagena, Caraiben.

Vandaag werd het hier 32°, en da's weer een heel ander gevoel in dit Colombia.

In Medellin was het ook voorbij de 25°, maar daar zaten we nog op 1500 meter hoogte, nu zitten we aan de Caribische zee..

Cartagena is dé toeristische trekpleister in Colombia. De stad heeft een serieus verleden, ze diende als uitvoerhaven voor het goud dat de Spanjaarden roofden en tegelijk als invoerhaven voor goederen uit Europa.

Daardoor is Cartagena een stad met een heel belangrijk koloniaal verleden, en dat vertaalt zich in een schitterend historisch centrum.

Door zijn toeristische status is Cartagena ook een stuk duurder dan wat we gewoon waren tot op heden hier, maar naar onze normen blijft het nog zeer betaalbaar.

Ik zocht een hotel mét zwembad dat betaalbaar is en niet te ver van het stadscentrum.

Zo belandden we bij een Holiday Inn Express, in Manga, een havenwijk in volle expansie, op 2,5 kilometer van het centrum.

Het hotel is nieuw, zeer propere kamers en een zeer verzorgd ontbijt én een zwembad op de 10de verdieping.

We leerden dit concept van hotels kennen vorig jaar in Frankrijk in Saint-Apollinaire bij Dijon om onze autoreis naar het Zuiden van Frankrijk te "breken".

Prima hotels dus, vrij ruime kamers met degelijke airco(niet onbelangrijk), proper sanitair en zeer degelijk ontbijt voor een redelijke prijs.

Op 10 minuten en voor 8000 peso zijn we in het stadscentrum.

Deze morgen eerst onze was weggedaan naar een lavanderia op een 10-tal minuutjes wandelen van ons hotel.

Tegen deze avond konden we alles weer ophalen, omgerekend 15 euro armer...

In het centrum hebben we een fikse wandeling gemaakt door het prachtige, kleurrijke, koloniale Cartagena.

Vandaag is er een cruiseschip aangemeerd, en dat merk je...

Er zijn een pak toeristen in de stad.

Ze is helemaal ommuurd, er staat nog een fort, maar vandaag beperkten we ons tot een deel van de binnenstad.

We zochten onder andere het huis van Gabriel Garcia Marquez, Colombia's gerenomeerd schrijver-Nobelprijswinnaar, en vonden het terug.

32° is warm en een barretje dat zichzelf aanprees als dé bar met de beste mojito in Cartagena konden we niet zomaar voorbijlopen.

Of het de beste van Cartagena is zullen we nooit weten, maar lekker was hij...Met de meeslepende muziek en de inrichting er bij waanden we ons weer in Cuba, één van onze betere reiservaringen....

Daarna verder gekuierd door de straatjes met allerhande straatverkopers, straatmuzikanten, straatartiesten, kleurrijk geschilderde huizen met magnifiek beplante balkons.

Cartagena is zeer de moeite, een verademing na Medellin, ook al is het hier heet.

Blij dat we hier meerdere dagen blijven , onze planning zit goed.

We gaan eten op een gezellig pleintje.

We zitten aan zee, dus eten we dingen uit de zee.

Bettina, scampi-eter nummer één gaat voor camarones al ajillo y arroz, lookscampi met cocossaus en rijst en ik neem Arroz caldoso de Barú(een eilandje vlakbij Cartagena),  een rijstgerecht met mejillones, pulpo, calamares,  almejas in een cocosbereiding, een soortement paella als het ware, maar meer Creools.

Zeer lekker, dat kan ik je verzekeren...

De dag is intussen goed opgeschoten, we hebben goed gezweet en dus keren we in de late namiddag terug naar ons hotel en gaan verfrissen in het zwembad...Het water komt zeer fris over, maar het doet deugd.

Daarna gaan we onze was ophalen en eten hier nog een kleinigheid.

We hebben deze middag al goed gegeten en in deze temperaturen eten we sowieso minder, wat zeker geen kwaad kan...

Morgen gaan we verder op verkenning in deze leuke en mooie stad.

Het vakantiegevoel dat we al sinds de eerste dag hebben, heeft hier nog een serieuze impuls gekregen...

Hasta la vista, mañana...

1. Pierre en Irene:
    5 maart 2020
    Mooie beelden weeral, en qua sfeer valt het ginder goed mee precies!
  2. Freddy De Boodt:
    5 maart 2020
    Gabriel García Márquez: Honderd Jaar Eenzaamheid (moeilijk).
  3. Jan Merckx:
    5 maart 2020
    Veel beter dan in Antwerpen zenne . SALUU !