Colombia-België

24 maart 2020 - Dendermonde, België

Ik had vorige week nog meegegeven dat we in "lockdown" gingen om ons te kunnen toespitsen op een vervroegde terugkeer naar België.

Deze vervroegde terugkeer had 2 redenen. Ten eerste de gezondheidssituatie van mijn moeder en ten tweede de steeds strenger wordende veiligheidsmaatregelen in Colombia ten gevolge van het Coronavirus.

Je moet weten, in Colombia verplaatsen de mensen zich niet zoals wij dat doen, zeker niet buiten de grote steden. De mensen werken thuis of in eigen dorp en dagelijkse verplaatsingen per trein of bus naar het werk bestaan er quasi niet...

Mede daardoor waren er op het ogenblik van ons vertrek slechts 80 geregistreerde Coronagevallen in Colombia, waarvan 42 in hoofdstad Bogotá.

Na onze eerste overnachting in Villa de Leyva beslisten we één overnachting daar te annuleren en door te reizen naar Bogotá, zowat 3 en een half busuren verder, dan waren we korter bij de luchthaven.

Toen we net in Bogotá arriveerden kreeg ik telefoon van mijn broer met de melding dat het geen we zagen aankomen, gebeurd was. "Ons Moe" was zonet gestorven, had Woonzorgcentrum Mariatroon net telefonisch meegedeeld...

We hebben dit tot vandaag niet gecommuniceerd op vraag van de begrafenisondernemer en de pastoor, aangezien er buiten de familie toch niemand toegelaten is...

Het busstation in Bogotá is slechts een 6-tal kilometer van de luchthaven gelegen, en dus hebben we een taxi gepakt naar de luchthaven om daar te trachten zo snel mogelijk een vlucht naar België te regelen.

Intussen ook Ethias assistance gebeld, en die gingen ook kijken wat ze konden regelen.

Op de luchthaven was niemand van Iberia beschikbaar, en iets later kwam een vriendelijke dame in 't Spaans vertellen dat er "later eventueel" tickets voor morgen beschikbaar zouden worden gesteld.

We wilden hier niet zomaar in de luchthaven zitten wachten op "iets" en opteerden het gratis busje naar ons hotel Tequendama te nemen.

Na een kwartiertje wachten daagde dat op, en wij naar Bogotá-centrum...

Vlot ingecheckt, zeer vriendelijk personeel, mooie accomodatie, mooie kamer.

Ik rij met het busje terug naar de luchthaven, vind het kantoortje van Iberia, en wordt daar snel met de voeten op de grond gezet : de vlucht van morgen zit vol, die van donderdag is geannuleerd en voor die van vrijdag hebben we tickets en zijn we ingecheckt.

De veiligheidsvoorwaarden worden met de dag strenger en we willen naar huis...

De uitvaart zou uiterlijk dinsdag moeten doorgaan.

Enfin, we zijn 's avonds in ons hotel-restaurant lekker gaan eten, en daarna de slaap trachten te vatten.

Nog wat ge-sms't met mijn broer, en toch in slaap geraakt...

's morgens een lekker ontbijt op maat klaargemaakt want ook de hotels geraken in Coronamodus, geen reservaties meer en pakken annulaties...

's morgens had Ethias assistance getelefoneerd om te zeggen dat ze goed nieuws hadden. Er was plaats diezelfde avond voor een terugkeer via Parijs met Air France. Dat was prima, maar dan kwam het : "Dat was toch voor één persoon, hé, mijnheer Moonen?".

Je moet weten, ik had de dag er voor de naam en geboortedatum van Bettina nog tot vervelens toe moeten herhalen vóór ze hem verstaan hadden, en dan dit...Om stenen kl...van te krijgen.

Enfin, ze gingen verder zoeken.

Een taxi genomen naar "La candelaria", de koloniale wijk van Bogotá, om onze zinnen wat te verzetten, deze namiddag zou ik dan terug op vluchtenjacht gaan.

La candelaria was leuk, mooie gebouwen en kerkjes, maar de musea, onder andere het Museo del Oro, het goudmuseum, waar heel wat pre-Colombiaans goudsmeedwerk ten toon is gesteld, is wegens Coronatoestanden gesloten.

Een terrasken gedaan met ne mojito, 't kan de laatste zijn in Colombia, en we pakken een taxi terug naar het hotel.

Ondertussen heeft de ambassade van België in Colombia ons gecontacteerd om te melden dat Avianca, de Colombiaanse nationale luchtvaartmaatschappij, die namiddag tickets zou te koop aanbieden voor ondere andere een vlucht naar Munchen.

Ze delen ook mee dat het aangeraden wordt Colombia zo snel mogelijk te verlaten. Vrijdag of zaterdag zou het luchtruim eventueel gesloten worden...

Ik ga op zoek op de website van Avianca en vind plaats op een vlucht die woensdagavond nog naar Madrid zou vertrekken.

Ethias gecontacteerd en zij vragen mij de vlucht zelf te boeken en de rekening door te sturen, ze gaan akkoord met de prijs...

Van uit Madrid waren er nog enkele plaatsen met Iberia naar Brussel op donderdagnamiddag.

Tegen dat ik deze wil boeken is die vlucht volgeboekt...

Shit...Een alternatief zoeken voor Brussel en dat vind ik bij Ryanair, een vlucht die vertrekt in Madrid-Barajas om 19uur20.

6 uur wachten in Madrid, but who cares, we willen in België geraken en zeker in tijden van Corona is dat geen lolletje.

Enfin, Avianca geboekt, Ryanair geboekt, de credit card blijft werken...

Dan nog luchthavenvervoer geregeld, bagage bijeengepakt en uitgecheckt.

Twee nachten geannuleerd, maar dat kan eventueel nog verzekering worden, maar da's momenteel het minste van onze zorgen ...

Met de luchthavenshuttle zijn we vrij snel in de luchthaven, en zowel het inchecken bij Avianca als de grenscontrole gaan zeer vlot.

Dan is het afwachten, maar onze vlucht stijgt om 20uur43 op, precies op tijd...

Europa, here we come...

We verlaten Colombia dus, enkele dagen vroeger dan voorzien, vooral door het overlijden van mijn moeder.

We kijken terug op een magnifieke reis, doorheen een prachtig, zeer gevarieerd land. De landschappen en natuur waren wondermooi, de mensen zijn hier enorm vriendelijk...

Het vervoer is zeer goed geregeld, bussen zijn comfortabel op lange afstand. Het gaat wel vrij traag door het soort wegen, veel trajecten over de bergen met veel bochten en serieuze afdalingen soms, soms ook door wegenwerken...

We hebben heel goeie hotels gehad, hebben lekker gegeten én gedronken, en reizen in Colombia is zeker niet duur.

In de grote steden is er iets meer kans op criminaliteit in sommige buurten, maar taxi's bieden je een snelle, veilige en goedkope manier om je te verplaatsen om deze plekken te ontwijken.

We hebben nooit een onveilig gevoel gehad...

Voor ons was Colombia dus een topper.

Het overlijden van mijn moeder was een domper, maar kwam ook niet geheel onverwacht.

Ze is zo lief geweest om te wachten tot onze "cirkel" rond was, de lieverd.

Haar kaarsje is heel stilletjes uit gegaan.

Ze is 95 jaar geworden, kan terug kijken op een zeer gevarieerd leven, waarin ze steeds haar best heeft gedaan voor alles en iedereen, waarin ze ook zoals bij de meeste mensen hoogtes en laagtes heeft ervaren, en waarin ze het beste van zichzelf heeft gegeven.

Dat heeft haar man zaliger en hebben ook haar kinderen en vele andere mensen mogen ervaren.

Waarvoor enorm veel dank, ook voor de ervaring die je doorgaf, moeder...

Ik ga afsluiten.

Ook onze vlucht van Madrid naar Brussel was op tijd, het luchthavenvervoer was present en omstreeks half elf donderdagavond ging de voordeur open.

Onze lieve buren hadden de post reeds op de trap gelegd, waarvoor veel dank...

Wij hopen dat de mensen beginnen te beseffen, bij sommigen, of blijven beseffen, voor de meesten, dat deze Coronacrisis enkel door een aangepast gedrag kan bestreden worden.

Ik hoop ook dat er échte solidariteit onder de mensen ontstaat, en dan heb ik het niet over wc-papier, maar ik vrees dat ik daarvoor al een beetje te veel ervaring heb om dat te geloven, maar ik hoop wel, en hoop doet leven, newaar...

Tot de volgende reis, en hou het veilig...

Het overlijdensbericht en rouwprentje van "ons Moe" vind je bij de foto's...