Azoren, dag 15, Reisdag Terceira - São Miguel , dag 8 São Miguel

2 juli 2022 - Ponta Delgada, Portugal

Dit wordt een reisdag, die we hadden kunnen vermijden, ware er niet iets als Covid-19 geweest...

19, het getal spreekt voor zich...

We hebben onze vliegtickets voor de Azoren geboekt bij TAP, Air Portugal, einde 2019, toen de dieren niet meer spraken, maar toen ook nog niemand van Corona had gehoord, het Mexicaanse bier dat behoort tot de AB-Inbevgroep en dat wordt gedronken met een limoentje in de teut, of de directe verzekeringsmaatschappij niet te na gesproken...

In 2020 vertrokken wij voor onze "grote' reis naar Colombia, wij hebben deze gelukkig vrijwel volledig kunnen "maken", maar zijn in een complete lockdown teruggekeerd in maart 2020...

Nadien was het één kommer en kwel op vakantiegebied, maar wij zijn er het beste blijven van maken...

Vliegen was evenwel niet aangeraden  en dus zijn we nu pas, anno 2022, op deze prachtige eilanden beland.

Wat aan deze dag voorafging konden jullie eerder lezen, en vandaag was "maar" een reisdag...

Deze morgen op tijd opgestaan,een douchke genomen, gaan ontbijten, bagage definitief ingepakt, en dan afgerekend in hotel Teresinha...

Het was hier leuk. Een wandelingetje met onze bagage op wieltjes tot de bushalte, en dan een poosje wachten...

Bus 3 komt opdagen, moet nog even gaan bijtanken, en om kwart voor 11 vertrekken we richting luchthaven, die in Lajes is gelegen.

10 minuutjes rijden, en we worden afgeleverd aan de "departures".

Kleine luchthaven, bijna geen volk, dus onze bagage kunnen we zo afleveren.

De politiecontrole ia al evenzeer een sikkepit, onze knieprotheses maken overal lawaai, en dan is het wachten geblazen...

Wachten, da's wat een toerist geregeld moet doen.

Er komt af en toe een vliegtuig toe, er vertrekt er eentje, maar voor ons is er voorlopig geen nieuws.

We zien wel dat er al vertragingen zijn geweest vandaag, en dan roept een zwoele stem om dat ook onze vlucht van 13 uur "delayed'" is naar 14 uur...

Wachten dus...

Er landt een vliegtuig, de vlucht naar Pico is intussen al ingesteld naar 5 na 3, en het blijkt "de onze" te zijn.

We mogen aan boord, het gaat vlot, en we stijgen vrij snel op, en na een dik half uur vliegen landen we al weer op de luchthaven van Ponta Delgada...

Bekend gebied, voor ons...

De bagage komt er vlot door, taxi tot ons "nieuwe" hotel, residencial São Miguel, vlak bij ons vorige hotel, do Colegio, dat spijtig genoeg was volgeboekt.

Inchecken gaat vlot, bagage sleuren naar de 2de verdieping, want er is geen lift...

Who cares...

Daarna gaan we nog even op stap doorheen deze prachtige, toffe stad.

Ananaslikeur gaan kopen, dat vind je bij ons niet en we zijn er al jaren naar op zoek voor een cocktail uit Bali, een half literke gaan drinken bij de kiosk in het mooie park bij "ons" hotel, verder kuieren door de straatjes, op zoek naar die ene Irish pub die Ponta Delgada rijk is, en waar de sweet cider en Guiness zo Iers getapt worden...

Het lijkt wel nostalgie, maar het is veeleer een blij weerzien met deze stad...

Voor deze avond hebben we, misschien uit nostalgie, gereserveerd bij "O Colmeia", het Aziatisch getinte restaurant van hotel do Colegio.

We hebben ons nog eens laten gaan, Aperol Spritz en Gin-Tonic, op basis van de lekkere, lokale, Rocha Negra  gin, spring rolls, daarna één of ander overheerlijke sushi-schotel, en daarna voor Bettina nog een zeer gevarieerde sushischotel, en voor mij nog eens kip met zoet-zuur op basis van lokale ananas.

Daar kwam nog een lekker flesje witte wijn bij, en we sloten af met een espresso, ik toch, en een glaasje Aguardiente, maar deze keer van San Miguel...

De "maitre" vulde nog eens bij.

Vermoedelijk slapen we goed vannacht...

Morgen wordt het een lange reisdag.

Onze vlucht naar Lissabon vertrekt hier om 10 uur 45, dan hebben we 6 uur overstaptijd in Lissabon, en omstreeks half 12 's  nachts Belgische tijd zijn we dan in Zaventem.

Bagage oppikken, en hopelijk is ons luchthavenvervoer present.

Het is prachtig geweest, de Azoren hebben ons overweldigd...

We hebben nog maar 4 van de bewoonde eilanden bezocht, en ze waren des te mooier...

We zeggen dus geen vaarwel, maar tot ziens, dit is een plek op de wereld om te koesteren, en voor ons om terug te keren...

Wij hebben er van genoten, hopelijk jullie op afstand ook, maar weet wel dat je van een land het meeste geniet als je het ziet, hoort, ruikt en proeft, en dat is wat mij bekoort aan reizen...