Azoren 2022

19 juni 2022 - Ponta Delgada, Portugal

De Azoren...

Ik kende ze enkel dank zij Armand Pien zaliger...

Als het weer goed of slecht was dan was het hogedrukgebied boven de Azoren daar de oorzaak van...

Aangezien we verzot zijn op eilanden en de zee en we in Europa toch al wat "eilandengroepen" hebben bereisd, hadden we in 2019 het plan opgevat de Azoren eens te gaan bezoeken.

Deze ons nog onbekende eilanden zouden ons hoog bezoek mogen verwachten...

We boekten bij TAP, dat staat voor Air Portugal, met een tussenstop en overstap in Lissabon.

Er kwam evenwel nog een langere tussenstop van 2 jaar, dankzij het Coronavirus.

We maakten "alternatieve" reizen met de auto naar Frankrijk en Italië, aangezien vliegen ten zeerste afgeraden werd.

Corona is gelukkig onder controle geraakt, en dus zijn we effectief weg geraakt naar d'Azoren...

Gisteren zijn we vóór dag en dauw vertrokken van bij ons thuis met luchthavenvervoer, want TAP had het lumineuze idee onze vlucht van 11 uur 45 van Brussel naar Lissabon te schrappen, zodat we om 6 uur reeds opstegen.

Onze vlucht van Lissabon naar Ponta Delgada op Sao Miguel, het "hoofdeiland" van de Azoren was evenwel pas om 17 uur 05, zodat we ruim 8 uur in Lissabon moesten wachten.

Onze bagage werd evenwel "doorgescheept", zodat we ons daar  niets van  moesten aantrekken.

Lissabon heeft een goeie metroverbinding tussen luchthaven en stadscentrum, zodat we efkes de buitenlucht gingen opsnuiven.

De metroritten verliepen vlot, we namen een laat ontbijt op de Praca Martim Moniz, maakten een tramritje door de stad met één van de voor Lissabon zo typische ouderwetse, krakende geel-witte trammetjes, en keerden dan terug naar de luchthaven  waar we, naar onze traditie, de plaatselijke Burger King gingen opzoeken, zoals we reeds eerder op vele andere luchthavens hebben gedaan, maar die van Doha kennen we best...

Onze vlucht naar Ponta Delgada had ook nog eens ruim een half uur vertraging vóór hij het Portugese vasteland "losliet", maar 't is toch gelukt.

Eens in Ponta  Delgada geland, het was omstreeks 19 uur 15 plaatselijke tijd, da's Belgische tijd - 2 uur, ging het vlot.

Onze bagage kwam er snel door, en na een 10-tal minuutjes met de taxi werden we veilig en wel afgeleverd in hotel "do Colegio", ons hotel voor de volgende week.

Zeer vlotte check-in in een leuk hotel...Ruime, propere kamer met een frigoke er in.

Dan nog efkes gaan wandelen tot aan het plaatselijke shopping center, waar we nog wat drank hebben ingedaan, en dan in de bar van ons hotel nog een half literken,ikke dan, en een Aperol Spritz, voor Bettina, gedronken, en dan ons bed in.

Het was een lange dag geweest...

Heel goed geslapen, zeer goed bed, geen omgevingsgeluid, misschien wel in de kamer die aan de onze grenst, maar 't heeft deugd gedaan...

Deze morgen ons eerste ontbijt gehad in ons hotel, en 't is een zeer verzorgd buffet...

Leuk om je dag zo te kunnen starten...

Daarna zijn we op stap geweest in Ponta Delgada, de hoofdstad van Sao Miguel en tevens van de Azoren dus.

Het is een rustige stad, allemaal éénrichtingsstraten, en in het "oude" centrum allemaal smalle straatjes met koloniale gebouwen.

Zeer leuk om rond te kuieren, geen drukte van jewelste...

Deze morgen heeft het wat gemiezerd, maar niet de moeite om een regenjas aan te trekken.

De haven is vlak bij ons hotel, een 300 meter schat ik, en er liggen heel wat jachten bijeen, en ook een aantal containerschepen. Er staat ook een oeroud fort...

Het is leuk rondwandelen, efkes pauzeren aan een kiosk in een parkje, vol prachtig gekleurde planten en bloemen, en, na een tussenstop in ons hotel, deze avond ons eerste plaatselijke avondmaal gaan verorberen...

De zwaardvis en de inktvis, na een voorgerechtje van garnalen en zeeslakken, hebben gesmaakt, al had ik een beetje te veel olie met piri-piri gebruikt.

Ik ben één en ander gewoon van straf spul  maar dit was toch verschrikkelijk pikant...

Na nog een wandeling langs de haven voor de spijsvertering, en een gin-tonic en Aperol Spritz in de hotelbar bij het zwembad, gaan we onze tweede nacht op d'Azoren in...

Het is hier leuk, morgen gaan we op uitstap naar het westen van dit eiland...

We zijn benieuwd...

Prettig weekend nog, en tot de volgende...